پنجشنبه, 8 تير 1396 :: Thursday, 29 June 2017
کد خبر: 98155

روابط عمومی ها و خلق حماسه در انتخابات

امروز، 27 اردیبهشت مصادف با روز ملی روابط عمومی و ارتباطات و همچنین روز جهانی ارتباطات است. به همین بهانه در گزارش پیش رو به اهمیت جایگاه روابط عمومی در جهان امروز مخصوصا در ایران و همچنین لزوم رعایت اخلاق حرفه ای روابط عمومی ها مخصوصا در انتخابات های مهم و حساس مانند انتخابات ریاست جمهوری اشاره خواهد شد.
روابط عمومی ها و خلق حماسه در انتخابات به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

در سال ۱۸۶۵ پس از اختراع تلگراف بیست کشور اروپایی نهادی را به عنوان اتحادیه بین‌المللی تلگراف تأسیس کردند که اولین مقررات بین‌المللی ارتباطات راه دور (مخابرات) در آن به تصویب رسید. این اتحادیه پس از کنفرانسی جهانی در مادرید اسپانیا به "اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور" (مخابرات) یا همان ITU تغییر نام داد. پس از تأسیس سازمان ملل متحد، در سال ۱۹۴۵، آی‌تی‌یو به نهادی وابسته به این سازمان تبدیل شد.

در واقع روز جهانی ارتباطات یادآور تأسیس این اتحادیه ها برای پیشرفت ارتباطات است. سابقه عضویت ایران در " اتحادیه بین‌‌المللی ارتباطات دوربرد" بیش از یکصد سال است. نهاد مذکور پس از جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل، به موجب تصمیم کنفرانس عمومی نمایندگان دولتهای عضو، به صورت نهاد تخصصی سازمان ملل درآمد و از آن زمان تاکنون، جزو مؤسسات ویژه سازمان ملل متحد بوده است.

از اواخر سال ۱۹۷۰ میلادی، کشورهای جهان سوم از طریق این اتحادیه کوششهای وسیعی برای رسیدن به دو هدف مشخص در پیش گرفتند:

۱ـ  سعی در تقسیم و توزیع عادلانه امواج رادیویی.

۲ـ  کوشش در توزیع عادلانه کانالهای تلویزیونی ماهواره ای پخش مستقیم درسراسر جهان.

۳- اقدام مهم دیگر این اتحادیه کمک به کشورهای جهان سوم برای توسعه ارتباطات وکاربرد هرچه بیشتر آن در توسعه ملی این کشور بوده است.

 

در نگرش جدید، وسایل ارتباط جمعی، رسانه های گروهی ومطبوعات به عنوان بخشی از کلیت ارتباطات در صحنه جهانی ارزیابی شده است.

 

در ایران نیز پس از سال ها تلاش و پیگیری دست‌ اندرکاران روابط عمومی و جامعه، روابط عمومی ایران به ثمر نشست و جامعه روابط عمومی ایران را صاحب روز ملی کرد. ۲۷ اردیبهشت ماه روزی که درسطح جهانی نیز به عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است، به عنوان روز "روابط عمومی و ارتباطات" تعیین گردید. این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را بعنوان هنر هشتم مخصوصا امروز که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم مرور کنیم.

 

 

اهمیت نهادی به نام "روابط عمومی"

امروزه در عصر حاضر، ارتباطات اگرچه نگوییم اولین عنصر و اساسی ترین اصل مورد نیاز بشر است، اما به جرات می توان گفت یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و اساس دیگر علوم قرن حاضر است.

صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، در بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، باز آفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم روابط عمومی باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاههای اجرایی باشد.

امروزه از دانش و هنر روابط عمومی به عنوان یک نهاد شبه مدنی در جهت تسهیل ارتباطات دو طرفه بین دولت و آحاد مردم یاد می شود و با پیچیده تر شدن نظام اجتماعی بر ضرورت، گسترش و توسعه این علم و حرفه جدید بیش از پیش اتفاق نظر حاصل می آید تا آنجا که امروز کمتر نهادی یا سازمانی خود را بی نیاز از تشکیلات روابط عمومی می بیند، این در حالی است که در کشورهایی مانند کشور ما که اصطلاحا با عنوان کشورهای در حال گذار تعریف می شوند، نقش ها و وظایف نهادهای سنتی کمرنگ تر می شود و به اعتبار تقسیم کار بیشتری که در جامعه به فراخور پیشین می آید نهادها و مناسبات جدید شکل می گیرند که بعضا در رشد فرایند شهرنشینی، سواد آموزی، گسترش ارتباطات به مفهوم عام یا افزایش سطوح مختلف مشارکت سیاسی و اجتماعی خود را بیشتر نشان می دهد.

به هر حال جوامع امروزی اینک در حال گذار به جامعه اطلاعاتی آینده هستند، جامعه ای که در فناوری های اطلاعات و ارتباطات تمامی ابعاد زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. جامعه ما نیز ناگزیر از این روند خواهد بود و خواه ناخواه به این سمت و سو کشیده خواهد شد. در همین راستا دولت و مسئولان نظام ضمن آنکه باید دغدغه های رهبری معظم انقلاب را درخصوص روابط عمومی های دستگاه خود جدی تلقی نمایند، چاره ای باقی نمی ماند که با اندیشیدن و تدابیر لازم، تلاش مضاعف نمایند تا با لحاظ کردن تغییرات ضروری، روابط عمومی های سنتی را به سوی روابط عمومی های دیجیتال سوق داده و آماده سازند و این امر مهم محقق نخواهد شد مگر با ایفای نقش مدیران که فناوری جدید را درک می کنند و آگاهی مناسب از آن دارند.

 

اخلاق حرفه ای روابط عمومی و "انتخابات"

رعایت اخلاق در همه زمینه‌ها از جمله روابط عمومی جزو مباحث مهمی است که در حیطه کار روابط عمومی باید به آن توجه کامل مبذول شود. این روزها که تنور انتخابات در کشور به شدت داغ شده است و ائتلاف ها و تایید و تکذیب ها فراوان به گوش میرسد و همه منتظر رای گیری روز 29اردیبهشت و شنیدن نتایج آن هستیم، نقش روابط عمومی ستادهای آقایان کاندیدا بیش از پیش حس می شود. انتقال صحیح موضع گیری های نامزدها در اتفاقات پیش روی عرصه ی رقابت آنقدر مهم است که برای تاکید اهمیت آن باید به اتفاقات تلخ سال 88 اشاره کرد که رسانه ای شدن چند موضع گیری از جانب یک نامزد عواطف مردم را جریحه دار کرد و عرصه باشکوه مشارکت حد اکثری مردم را دستخوش تلخی هایی نمود.

لذا ضمن تاکید بر اهمیت روابط عمومی و به طور عام اطلاع رسانی انتخاباتی لازم است به الفبای اخلاق در روابط عمومی اشاره ای کنیم.

 

***ضوابط و معيارهای ايجابی و اثباتی كه در روابط عمومی لازم است مورد عنايت و اهتمام قرار گيرد تا روابط عمومی در يك چارچوب اسلامی و الهی قرار بگيرد به شرح زير می باشد:

1- صحت اطلاعات:

تاكيد بر اين كه اطلاعاتی كه می خواهد از درون به بيرون تسری كند، اطلاعات دقيق و درستی باشد. اطلاعاتی كه می خواهد از مسوولان يك نهاد به كاركنان آن منتقل بشود و اطلاعاتی كه از بيرون سازمان به درون سازمان منتقل بشود، بايد اطلاعات درستی باشد.

2- اطلاع رسانی به هنگام و به موقع:

در ضمن اين كه تبادل اطلاعات بايد درست و دقيق باشد، به هنگام نيز بايد به جامعه منتقل شود. چرا كه انتقال دير هنگام اطلاعات مايه خسارت جامعه و عقب افتادن آحاد جامعه از بهره گيری درست از اين اطلاعات می شود.

3- انتقال منصفانه اطلاعات چه از نقاط ضعف چه از نقاط قوت:

شايسته است كه نهاد عمومی افزون بر انتقال نقاط قوت به انتقال نقاط ضعف هم تكيه نمايد و اين انتقال به شيوه درستی به بيرون صورت گيرد تا از بيرون نگاه درست را به درون منتقل كند.

4- رعايت ضوابط شرعی و همين طور امنيت اجتماعی و اخلاقی در تبادل اطلاعات:

اصل بر انتقال متقابل اطلاعات ميان نهادهای عمومی و همه آحاد جامعه است اما در عين حال مواردی است كه امنيت اجتماعی و سياسی دچار اختلال می گردد كه به عنوان يك اصل استثنايی بايد مورد توجه قرار گيرد.

5- رعايت ضوابط شرعی در استفاده از تكنيك ها و روش ها:

از اصول مهم اخلاقی در حوزه روابط عمومی است.

6- تاكيد اسلام بر گزينش بهترين شيوه ها و برترين ابزارها برای مبادله اطلاعات:

اين تاكيد كلی اسلام است كه شما در هر كاری بايد بهترين شيوه، ابزار، روش و تكنيك را به كار بگيريد. وقتي روش بهتر و ابزار بهتری در اختيار قرار گيرد و نبايد از آن غافل شد.

7- رعايت كرامت انسانی و منزلت انسانی مخاطبان و جامعه:

تاكيد بر اين كه ذهن و ضمير آن ها بمباران اطلاعات بی جا نشود و در اتخاذ شيوه ها و روش ها، كرامت انسان ها حفظ شود و كرامت انسانی در تبادل اطلاعات منكوب و مخدوش نشود.

8- رعايت حدود و شوون و سهم مديران و مسوولان و كاركنان:

كساني كه در يك نهاد فعاليت مي كنند بايد به طور منصفانه معرفي شوند، سهم هر كسي به درستي منتقل شود و در طرح اين اطلاعات و انتقال آن ها، حقوق افراد مورد بي اعتنايي قرار نگيرد.

9- وظيفه روابط عمومي، اعتمادسازي، كاهش فاصله ميان نهادهاي حكومت و آحاد جامعه و ميان مسوولان و كاركنان در درون يك نهاد است.

 

 

*** تنها دو روز دیگر تا حضور مردم پای صندوق های رای مانده است و ستادهای تبلیغتی کارشان را چند ساعت دیگر پایان خواهند داد. طبیعتا اخبار تبریک به کاندیدای پیروز شده و همچنین به طور کل تمکین به رای مردم از جانب روابط عمومی ها صادر خواهد شد. اخلاق و اصول حرفه ای در این بزنگاه بزرگ، یعنی فردای انتخابات از روابط عمومی های ستاد های انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری انتظار می رود که رعایت شود.

انتهای پیام
اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.