چهارشنبه, 3 خرداد 1396 :: Wednesday, 24 May 2017
کد خبر: 96378

مناظره بر سر سیاست داخلی، خارجی و مسائل فرهنگی

دومین مناظره کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، جمعه 15اردیبهشت راس ساعت مقرر از رسانه ملی پخش خواهد. موضوع این مناظره سیاست داخلی و خارجی و موضوعات فرهنگی می باشد. موضوع پر چالشی که مردم انتظار دارند کاندیداها به صورت کامل و کافی به آن بپردازند.
مناظره بر سر سیاست داخلی، خارجی و مسائل فرهنگی به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

مجادله و نزاع با همدیگر و بحث با یکدیگر در حقیقت و ماهیت چیزی را مناظره میگویند. در واقع مناظره با هم جواب و سؤال کردن است.
این همان چیزی است که این روزها کاندیداهای ریاست جمهوری دوره دوازدهم به عنوان یکی از مهمترین انواع تبلیغاتشان با آن دست و پنجه نرم میکنند.
هفته گذشته و در روز جمعه، هشتم اردیبهشت اولین قسمت از مناظره شش کاندیدای محترم ریاست جمهوری از رسانه ملی و با نیم ساعت تاخیر به نمایش درآمد. همانطور که پیش بینی میشد این مناظره پر آب و تاب و به همان نسبت پر مخاطب برگزار شد.

شاید سبک و سیاق مناظره هایی که تا به حال برای انتخابات در ایران برگزار شده است به گونه ایست که بلافاصله بعد از اتمام آن مخاطبان با عباراتی از قبیل "چه کسی پیروز مناظره بود؟"، "چه کسی بیشتر دست دیگران را رو کرد؟"، "چه کسی در بیان اطلاعات از دیگران شجاعت بیشتری داشت؟" و از این قبیل سوالات اقدام به نمره دادن به آقایان کاندیداها مشغول میشوند.
اما سوال این است که مناظره برای چه چیزی برگزار میشود و در مقابل چه چیزی از آب در می آید؟

 

آن مناظره معروف

خرداد 88 و اندکی پیش از انتخابات دولت دهم، اتفاقی جذاب در صداوسیمای ایران رخ داد؛  رای‌دهنده‌ها شاهد شش مناظره تلویزیونی بین چهار نامزد انتخاباتی بودند. مناظره‌هایی که از دوازدهم تا شانزدهم خرداد؛ چهار نامزد را دو به دو روبروی هم قرار داد و مخاطبان را پای تلویزیون نشاند. به طوری که طبق اظهارنظرهایی، نزدیک به 200 میلیون نفر در ایران و خارج از آن، بیننده مناظره حساس نخست وزیر دوران ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب با رئیس دولت نهم بودند؛ همان مناظره‌ای که بعدها عده‌ای آن را دلیلی برای بروز اتفاقات بعدی دانستند.

اتفاقات سال 88 در مناظره‌ها و پس از آن، باعث شد صداوسیما محتاط‌تر شده و در انتخابات دوره بعدی ریاست‌ جمهوری، از قرار دادن دو به دوی نامزدها روبروی هم خودداری کند.

 

نظر رهبری در مورد مناظره های سال 88

این رقابتها و مناظرات، که ابتکار مهمی بود؛ ابتکار جالبی بود؛ خیلی صریح بود، خیلی شفاف بود، خیلی جدی بود... آثار مثبتی داشت، عیوبی هم داشت... مواردی انسان میدید که در این مناظره‌ها جنبه‌ی منطقی مناظره ضعیف میشد؛ جنبه‌ی احساساتی و عصبی پیدا میکرد؛ جنبه‌ی تخریبی غلبه پیدا میکرد؛ سیاه‌نمائی وضع موجود به شکل افراطی در این مناظره‌ها دیده شد؛ سیاه‌نمائی دوره‌های گذشته هم در این مناظره‌ها مشاهده شد؛ هر دو بد بود. اتهاماتی مطرح شد که در جائی اثبات نشده است؛ به شایعات تکیه شد، بی‌انصافیهائی احیاناً دیده شد؛ هم بی‌انصافی نسبت به این دولت با این همه حجم خدمت، و هم بی‌انصافی نسبت به دولتهای گذشته و دوران سی ساله. آقایان در خلال صحبت احساساتی شدند و لابلای حرفهای خوب، حرفهائی هم که خوب نبود، گفته شد.
 

 

چه مناظره ای خوب است؟

چنانچه کاندیداهای محترم الفبای مناظره را رعایت کنند خود به خود یک مناظره استاندارد را خلق کرده اند. به نظر می اید فرصتی که در اختیارا کاندیداهای محترم و از طریق رسانه ملی قرار میگیرد، وقت مغتنمی برای ارائه برنامه ها و خلاصه کردن آن ها و در مقابل پاسخ به سوالات دیگران است. چیزی که تا الان آن قدرها هم جامعه عمل نپوشیده است. در یک مناظره خوب و چالشی، کاندیداها یکدیگر را در ارائه برنامه های اجرایی در راستای رفع مشکلات کشور نقد میکنند. این که یک کاندیدا برنامه داشته باشد یا خیر و یا اینکه تا چه اندازه توانایی دفاع علمی از آن را دارد می تواند به یک مناظره نمره قبولی دهد.

درسراسر دنیا مناظره های انتخاباتی به دعوا بر سر کارآمدی یک برنامه یا عدم کارآمدی آن سپری میشود.  هر چند تخریب چهره سیاسی یا حزب طرف مقابل هم به موقع در دستور کار قرار خواهد گرفت اما بک گراند صحبت ها، علمی و بر سر مسائل کشورداری است.

 

مناظره خوب از نگاه رهبر معظم انقلاب

از دیدگاه رهبری یک مناظره سالم باید 4 ویژگی داشته باشد:

اول اینکه موجب جلوگیری از اسراف در تبلیغات شود. متاسفانه هر ساله بعد از انتخابات خیابان هایی باقی میماند که با پوستر های تبلیغاتی با قیمت های گزاف فرش شده است.

دوم اینکه با مناظرات درست، واقعی بودن رقابت‌ها ثابت می شود. عده ای مریض که همیشه با القای وجود دست های پشت پرده سهم مردم در انتخابات را کم رنگ میشمارند، امروز با وجود مناظره های مفصل که از رسانه ملی پخش میشود دیگر جایی برای این گمان های بیمار گونه باقی نمی ماند.

 
سوم؛ آن مناظره ای مورد تایید است که استفاده از رسانه ملی به‌طور مساوی حتی برای چهره‌های گمنام را نیز میسر گرداند. رئیس جمهوری که برای دوره دوم اقدام کرده است و هم چنین بقیه کاندیداهایی که هر کدام چهره های سرشناسی هستند نباید عرصه ی عدالت در تبلیغات را بر چهره های غریبه تر تنگ کنند.

 

نکته چهارم مربوط به شفاف شدن مواضع و آزادی بیان است که قدرت انتخاب مردم را بالا میبرد. درست است؛ مردم به کاندیدای محتوایی رای خواهند داد. کسی که گزارش کار میدهد با کسی که برنامه کار میدهد متفاوت است.
 

 

اشاره ای به مناظره 8اردیبهشت

جمعه ی گذشته از رسانه ملی اولین مناظره 6نفره کاندیداهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی پخش شد. خیلی طول نکشید که با بالا رفتن صدای یکی از کاندیداها این مناظره به زور آزمایی دو جریان سیاسی تبدیل شد. گذشته از محتوای مطرح شده در مناظره ای که گذشت باید گفت که متاسفانه کمترین چیزی که در این مناظره از آن برداشت شد، برنامه های آقایان کاندیداها بود. 

تشریح مشکلات یک بخش جدا از ارائه برنامه برای حل آن است. مشکل را همه میتوانند شناسایی کنند. ولی حل کردن آن چیزی است که مردم انتظار دارند از کاندیداها راه حل آن را بپرسند.

انحراف از موضوع و به جای آن تخریب جریان سیاسی و افراد و اشخاص با دست آویزهایی مختلف در مناظره ای که گذشت به کرات دیده شد. دلخوری هایی هم ایجاد شد که نتیجه آن شکایت 4نفر از شش کاندید تایید صلاحیت شده به کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی شد. اتفاقی که شاید زیبنده انتخابات ایران نباشد.

علی ای حال نگارنده از دل مناظره اول برنامه ی خاصی از کاندیداهای محترم نشنید. لذا بعد از اتمام آن نظری هم عوض نشد.

 

مناظره دوم

دومین مناظره کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، جمعه 15اردیبهشت راس ساعت مقرر از رسانه ملی پخش خواهد. موضوع این مناظره سیاست داخلی و خارجی و موضوعات فرهنگی می باشد. موضوع پر چالشی که مردم انتظار دارند کاندیداها به صورت کامل و کافی به آن بپردازند.

امیدواریم کاندیداها به دور از تنش و حاشیه، برنامه های واقعی خود را در برابر سوالاتی که از آن ها پرسیده میشود ارائه دهند تا انتخاب را به مردم سپرده باشند. تخریب شخصیت در رسانه ملی رای آور نیست. هر کسی که با ابزار خدمت به صحنه آمده باشد مردم را به خود جذب خواهد کرد.

 

اخلاق انتخاباتی در آئینه کلام رهبری

جا دارد در انتهای این مرقومه به نقطه نظرات ارزشمند رهبری در مورد اخلاق انتخاباتی و تبلیغاتی که در طی سال های متمادی به آن اشاره نموده اند بپردازیم.

 

حفظ نزاهت و طهارت و پاکیزگی انتخابات 
 
مقام معظم رهبری ۳۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ در توصیه‌ای درباره پرهیز از ایجاد کدورت می‌فرمایند: سعی کنید این حرکت زیبا و این حرکت عظیم مردمی را – که حقیقتاً یک آزمایش بزرگ مردمی و ملی و اسلامی است – با همان نزاهت و طهارت و پاکیزگی ای که مطلوب اسلام است، پیش ببرید. البته متن و عموم مردم عزیز کشور ما همین طورند. سعی کنید کدورت ایجاد نشود. 
 
ایشان در همین تاریخ عنوان می‌کنند: ملت ما اهل اخلاق و معنویّت و عاطفه است. نگذارید که فضای انتخاباتی، فضای کدورت شود. هر کدام از نامزدها و طرفدارانشان، برای خودشان تبلیغ کنند؛ اما دوستان و هم میهنان و برادرانشان را که احیاناً از نامزد دیگری حمایت می کنند، زخم خورده و رنج دیده و از خودشان مکدّر نکنند. به این نکته توجّه کنید. این، خیلی مهمّ است. 
 

پرهیز از اتهام‌زنی و اهانت به یکدیگر 
 
معظم له می‌افزایند:‌ این را هم همه توجّه کنند که بعضی از کارها مربوط به خودی‌ها نیست؛ مربوط به دشمن است. راه انداختن کاروان شادی در عصر عاشورا، مربوط به مردم انقلابی و مسلمان نیست. این کارِ دشمن است. گیرم که عکس یک نامزد انتخاباتی را هم به دست بگیرند؛ این حیله آنهاست. نباید هیچ کس از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را متّهم کرد که شما از آنها خبر داشتید و آنها طرفدار شمایند. نخیر؛ آنها چه طرفداری از کسانی دارند که اهل دین و معنویّت و این چیزها هستند. ربطی ندارد. شاید خود آن فریب خورده‌هایی هم که در خیابان‌ها سوار بر اتوبوس شدند و آن مناظر زشت را راه انداختند، ندانند که قضیه چیست. 
 
دستی آنها را حرکت می دهد، برای این که فضا را خراب کند؛ برای این که مردم را ناراحت کند؛ برای این که انتخابات را در نظر متدیّنان یک کار نامناسب جلوه دهد و چهره ها را خراب کند. البته مسؤولان باید بگردند و آن دست پنهان را پیدا کنند. من مؤکداً به مسؤولان توصیه می کنم و از آنها می خواهم که بگردند و آن دستهای پنهانی که این زشتکاری‌ها را انجام می دهند، پیدا کنند. از آنها نباید گذشت. 
 
صحبت سرِ اینها نیست؛ صحبت سر غفلت‌هایی است که ممکن است خدای نکرده گاهی از خودی‌ها سر بزند. بعضی‌ها را متّهم کنند و بعضی‌ها را مورد اهانت قرار دهند. این کار درست نیست. البته تبلیغات منطقی و معقول و با استدلال، اشکالی ندارد؛ لیکن نباید فضا را خراب و مکدّر کرد. 
 

تاکید بر رقابت سالم بدون تهمت‌زنی و بدگوئی 
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ تاکید می‌کنند: آنچه در انتخابات لازم است،‌رقابت سالم است؛‌ رقابت بدون تهمت‌زنی و بدگوئی به یکدیگر است. فضای انتخابات باید سالم باشد. 

 

 

انتهای پیام
اتاق خبر 24 - انتهای خبر

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.