يكشنبه, 4 تير 1396 :: Sunday, 25 June 2017
کد خبر: 91016

نحوه پیشگیری از مشکلات عضلانی در سفرهای نوروز 1396

 هر ساله با نزدیک شدن به فصل بهار بازار سفرهای نوروزی داغ است، اما رعایت یکسری از اصول و ضوابط ایمنی در خصوص مسائل اسکلتی – عضلانی بویژه در مورد افرادی که مبتلا به آرتروز و کمر درد هستند می‌تواند شیرینی این سفر‌ها را بیشتر کند.
نحوه پیشگیری از مشکلات عضلانی در سفرهای نوروز 1396 اتاق خبر 24

فرجود شکوهی فیزیوتراپیست و عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی؛ با اشاره به این که علاوه بر بیماران درگیر مسائل اسکلتی – عضلانی؛ افراد سالم نیز در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی در سفرهای نوروزی در معرض بسیاری از آسیب‌ها قرار دارند؛ اظهار داشت: در رانندگی‌های طولانی مدت باید صندلی اتومبیل استاندارد باشد به شکلی که راننده در زاویه کمر و لگن؛ ستون فقرات و همچنین در فاصله پا تا پدال گاز و کلاج احساس درد یا خستگی نکند.

وی افزود: در مسافت‌های طولانی بهتر است افراد بعد از ۲ تا ۳ ساعت رانندگی استراحت کوتاهی داشته باشند و به عبارتی تغییر وضعیت دهند تا حالت یکنواخت به مفاصل کمر و لگن فشار وارد نیاورد.

وی در خصوص حمل اسباب و اثاثیه سفرهای نوروزی نیز بیان داشت: در جابجایی و حمل کیف و اثاثیه باید مواظب سنگینی آن‌ها بود و بهتر است از چمدان‌های چرخ دار استفاده شود تا نیازی به تحمل وزن بار نباشد بویژه در حین گذاشتن و برداشتن بار از صندوق عقب اتومبیل حفظ وضعیت شانه‌ها و عدم تحمیل بار به آن‌ها ضروری است، زیرا بسیار دیده شده که در حین انجام این کار به تاندون‌های مفاصل شانه‌ها آسیب‌های جدی وارد شده لذا حمل و جابجایی اثاثیه‌های سنگین را با کمک دیگران باید انجام داد.

این فیزیوتراپیست به همراه بردن بالش شخصی را در سفرهای نوروزی ضروری دانست و گفت: یکی از کارهای خوب و ارزنده به همراه بردن بالش شخصی است، زیرا گردن در موقع خواب در وضعیت مناسب همیشگی قرار می‌گیرد.

شکوهی ادامه داد: در ایام نوروز رفتن به دشت و صحرا رواج دارد و یکی از الزامات این کار داشتن کفش مناسب برای اینگونه فضا‌ها است و باید بدانید کفشی که برای رفتن به سر کار استفاده می‌شود با کفشی که برای دشت و صحرا استفاده می‌شود فرق دارد.

وی در خصوص فعالیت‌های بدنی افراد در این ایام اظهار داشت: به طور متعدد شاهد هستیم که افراد بدون آمادگی قبلی و گرم کردن بدن اقدام به ورزش‌های دسته جمعی مثل والیبال و فوتبال و ... می‌کنند که فشار ناگهانی به مفاصل بدن وارد شده و در نهایت موجب آسیب به آن‌ها می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی با هشدار به بیمارانی که از آرتروز و دردهای اسکلتی –عضلانی رنج می‌برند تصریح کرد: این افراد هنگام نشستن در اتومبیل رعایت تمامی جوانب امر را داشته باشند برای مثال کسی که به جهت دیسک مهره‌های گردنی تحت درمان است در طول رانندگی باید از گردن بند طبی مناسب تجویزی خود استفاده کند، زیرا یک ترمز ناگهانی ممکن است تکان شدیدی به مهره‌های گردنی وارد نماید و مشکلات بیمار را شدت بخشد.

وی اضافه کرد: در مورد کمردرد‌ها بحث صندلی مناسب و راحت بسیار جدی است و با قرار دادن یک ملحفه چند لا بر روی کف صندلی می‌توان آن را مناسب برای استفاده کرد و همچنین عدم رانندگی طولانی در افراد مبتلا به کمردرد ضروری است به طوری که در آستانه درد باید توقف کنند و با تغییر وضعیت یا چند حرکت ورزشی ستون فقرات را از فشار ممتد ر‌ها کرده سپس به رانندگی ادامه دهند.

شکوهی با اشاره به این که آستانه درد در افراد مختلف متفاوت است؛ اظهار داشت: افراد مبتلا به گردن درد می‌توانند با همراه داشتن یک بالش و قرار دادن آن روی ران‌ها، دست‌های خود را روی بالش قرار دهند تا در واقع با حذف وزن دست‌ها از شانه‌ها؛ گردن و شانه در وضعیت راحت و بدون درد قرار گیرد.

به گفته این فیزیوتراپیست کسانی که مبتلا به آرتروز زانو‌ها و دیسک آرتروز کمر هستند؛ لازم است به همراه خود صندلی کوچک تاشو همراه داشته باشند تا راحت به استراحت بپردازند.

انتهای پیام
اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.