سه شنبه, 8 فروردين 1396 :: Tuesday, 28 March 2017
کد خبر: 90114
درباره فیلم خوب «ماجرای نمیروز»

فیلمی که یک سر و گردن از بقیه تولیدات سینمای ایران بالاتر است

داستان از 30 خرداد 1360 و با خواندن بیانیه گروهک منافقین شروع می شود.
فیلمی که یک سر و گردن از بقیه تولیدات سینمای ایران بالاتر است

محمد حسین مهدویان بعد از تجربه درخشان « ایستاده در غبار» این بار سراغ سوژه ای رفت که گر چه از لحاظ ساختار ساده تر از فیلم قبلی اش به نظر می رسد( که البته ظاهر قضیه این طور است) اما داستان و سوژه حساسیت  برانگیزتر و پرداخت آن سخت تر از داستان احمد متوسلیان بود.

 

داستان از 30 خرداد 1360 و با خواندن بیانیه گروهک منافقین شروع می شود که خواستار حضور در ساختار قدرت هستند و تهدید به حملات مسلحانه می کنند.

 

همین که قصه از این تاریخ شروع می شود نشان دهنده هوش مهدویان است . نکته مثبت دوم این است که مهدویان قصه را از زاویه دید ماموران اطلاعات نشان می دهد.

 

«ماجرای نیمروز» فارغ از اینکه بهترین فیلم سیاسی تاریخ سینمای ایران است چه از نظر قصه پردازی و چه ساختار یک درام جاسوسی درجه یک هم هست اگر تمایلی به وجه تاریخی و سیاسی ماجرا ندارید می توانید فیلم را از زاویه دیگری ببینید. فیلمی مثلا شبیه «همه مردان رئیس جمهور» که قرار است گروهی ماهیت گروه دیگر را افشا کنند . طبعا برای آنهایی که با تاریخ آشنایی دارند شناسایی کشمیری و لاجوردی و موسی خیابانی با هیجان بیشتری همراه است. اما آن قسمت تعقیب و گریز فیلم هم آنقدر هیجان انگیز هست که با نادیده گرفتن همه این ها می توانید از فیلم لذت ببرید.

 

نیروهای امنیتی برخلاف بقیه فیلم های این سال ها کاراکترهایی با نقاط دید متفاوت هستند . یکی معتقد به حمله آن یکی طرفدار مدارا یکی مشکوک و به همه و جست و جو گر آن یکی مومن به همه نیروهای اطرافش با اعتماد کامل به آنها همه این کاراکترها هدف مشخصی دارند. خنثی کردن حمله های منافقین که در بیانیه ای تهدید کرده اند دولت را تا تاریخ مشخصی سرنگون خواهند کرد اما رویکردشان نسبت به این ماجرا متفاوت است. در نهایت البته خیلی ظریف اشاره می شود که کاراکتر جواد عزتی که کم حرف است و سرش به کار خودش و دائم دیگران را زیر نظر دارد بیشتر از بقیه حق داشته و هوشیارتر بوده است .

سکانس های آخر آنقدر خوب کارگردانی شده اند که فقط باید کارگردانی مهدویان در میزانسن ها شبیه سازی صحنه ها به دهه 60 آن حس تعلیق ترسناک و بازی گرفتن از بازیگران را ستایش کرد. این مورد آخری جزو نقاط قوت مهم فیلم است. مهدویان پیش از این در «ایستاده در غبار» هم نشان داده بود که قابلیت فضا سازی غریبی دارد. البته هر چند شیوه ماکیومنتری مهدویان در فیلم اولش جالب وبرای مخاطب هیجان انگیز بود یادمان نرود که در آوردن فضای شهری و آدم ها در دل قصه کار سخت تری است به هر حال در کنار آن اتمسفر دهه شصتی توقع انتخاب جواد عزتی و احمد مهرانفر را به عنوان دو تن از مهم ترین چهره های امنیتی –اطلاعاتی نداشتیم با سابقه کمیک این دو نفر که به خصوص در سال های اخیر پررنگ تر هم شده احتمالا مخاطب فکر می کند کمی شوخ طبعی هم قاطی دیالوگ هایشان می شود ولی اتفاقا جدی ترین کاراکترهای فیلم آنها هستند . آنها خیلی خوب توانسته اند در قالب مردانی جدی و کاملا امنیتی فرو بروند. کما اینکه بازی درخشان هادی حجازی فر هم در نقش چریکی که به زور وارد عملیات شده و دلش می خواهد زودتر به میدان جنگ برگردد نشان می دهد او چه بازیگر فوق العاده ای است و سینمای ایران تا به حال خودش را از داشتن چه بازیگری محروم کرده است. در تیم همیشگی مهدیان باید به نقش هادی بهروز مدیر فیلمبرداری و سجاد پهلوان زاده تدوینگرش هم اشاره کرد که اولی قاب بندی ها و رنگ و نور فوق العاده ای به کار می دهد که کاملا یادآور تصایر دهه شصتی است و دومی با کات های به موقع سکانس ها ریتم خوبی به فیلم بخشیده است و آن را تبدیل به یک تریلر جاسوسی – پلیسی هیجان انگیز کرده است.

 

این گروه جوان همه عشق سینما هستد. این عشق سینما بودن از تک تک نماها پیداست. معلوم است که سینمای روز جهان را دنبال می کنند. آنها فارغ از سوژه ها تیم قدری هستند که می توانند سینمای ایران را یک سر و گردن بالا بکشانند. 

 

اطلاعات فیلم

 

کارگردان : محمد حسین مهدویان

بازیگران : هادی حجازی فر،‌ احمد مهرانفر، مهرداد صدیقیان، جواد عزتی، حسین پاکدل

مدیر فیلمبرداری: هادی بهروز

تهیه کننده: سید محمود رضوی

موسیقی: حبیب خزایی فر

 

خلاصله داستان:

از 30 خرداد 1360 گروهک منافقین تصمیم به عملیات تروریستی می گیرد. یک تیم از گروه های امنیتی مامور می شوند تنها رهبر گروهک را که در ایران مانده یعنی موسی خیابانی را دستگیر کنند. اما منافقین حتی داخل گروه های امنیتی هم نفوذ کردند.

 

 

منبع : هفت صبح

انتهای پیام
اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.