شنبه, 5 فروردين 1396 :: Saturday, 25 March 2017
کد خبر: 89792

بررسی علل و راهکارهای برون رفت از رکورد حاکم بر بازار خرید شب عید

تداوم یک سیکل معیوب در اقتصاد و بازرگانی کشور، بازار این روزهای شب عید را کم‌رونق کرده است و بیش از هر زمان دیگری باید به این نتیجه رسید که علاج قطعی اقتصاد مقاومتی است و لاغیر.
بررسی علل و راهکارهای برون رفت از رکورد حاکم بر بازار خرید شب عید به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

 

کمتر از ده روز باقی مانده تا آغاز سال جدید و پایانِ آخرین سال دولت یازدهم؛ خبر انتصاب‌های تازۀ نجومی‌بگیران، مردم را در این شوک فرو برده که صاحبان دستمزدهای چند-ده-میلیون تومانی، نه برکنار می‌شوند و نه محاکمه، بلکه از پشت‌میزی به پشت‌میز دیگری انتقال می‌یابند.

حال در چنین شرایطی بازار شب عید که در آن افراد دارای سطح تمکّن مالیِ عموماً متوسط حضور می‌یابند، چندان پررونق به نظر نمی‌رسد و جای نور و نشاطِ نوروزی در آن‌ها خالی‌ست.

 

در سالی که گذشت، میلیاردها دلار محصولات نساجی از مسیرهای قاچاق، بی‌رویه وارد کشور شدند تا شُعب ایرانیِ شرکت‌های سوئیسی، آمریکایی، انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی، اتریشی،... که هر روز یک برند تازۀ منسوجات در شمال شهر تهران و بعضاً در مراکز شهرستان‌های بزرگ افتتاح می‌کنند را پر کنند.

براساس آمارهای مستند و طبق میزان پارچه‌ای که در دوزندگی‌ها به البسه تبدیل می‌شود، توان تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن پوشاک را در داخل کشور داریم و بااین حال سالانه ۶۳۰ میلیون دلار پوشاک قاچاق وارد ایران می‌شود. در این میان، پوشاک در تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه قرار داشته و تعرفه واردات پوشاک از ترکیه از 40 درصد تخفیف نسبت به سایر واردات برخوردارست. تعرفه بالای واردات در حوزه پوشاک، در قاچاق‌پذیر شدن آن بسیار مؤثر است. در دولت دهم تعرفه واردات پوشاک 100 درصد بود که در ابتدای دولت یازدهم ابتدا آن را به 200 درصد و دوباره به 100 درصد رساندند.

 

سیل واردات کیف و کفش نیز علی‌رغم شرکت‌های داخلی تولیدکننده چرم مرغوب دست کمی از واردات پوشاک و البسه ندارد. در سال 2014 یک میلیارد دلار فقط چرم و کفش از چین به ایران صادر شده که تنها 8 میلیون دلار از این رقم در گمرکات کشور ثبت شده و مابقی از طریق مناطق آزاد یا کالای همراه مسافر به مقصد ایران آمدند. لذا اینکه چقدر از 992 میلیون دلار چرم و کفش کالای قاچاق محسوب می‌شود، دقیقاً مشخص نیست.

برند فروشی‌های لوکس منسوجات در مناطق مرفّه‌نشین، مشتریان خاص خود را دارند که شاید عید و غیرعید، فرق چندانی به حال سبک زندگیِ مصرف‌زدۀ سرمایه‌داری‌شان نکند.

البته پیامک‌های تبلیغاتی تخفیف‌های 20 و 30 و 70 درصدی این برندها به مناسبت نوروز، براساس اسکناس‌های داخل جیب یا موجودی حسابِ گیرندۀ پیامک فرستاده نمی‌شوند. به همۀ مردم شهر می‌رسند، با هر وضع درآمدی.

 

0

 

0

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

روی دیگرِ سکّۀ واردات، فلج شدن تولید داخل است. دیگر کیفیت تولید داخل، ارزیابی کنترل محصولات و بهبود تدریجیِ آن فاقد اهمیت می‌شود. در آستانۀ عید نوروز و همزمان با افزایش تقاضا برای خرید، اجناس درجه 3 و 4 بی‌کیفیت چینی که با قیمت ارزان‌تر وارد بازار می‌شوند و یا پوشاک خارج از فصلِ ته‌مانده از دیگر کشورها، به تولید داخلی و به اشتغال کشور آسیب جدّی وارد می‌کنند.

مسئله اینجاست که "نوروز" حادثۀ غیرمترقبه نیست که ناگهان از راه برسد و مسئولین آمادگیِ مواجهه با ملزومات و تبعات اقتصادی آن را نداشته باشند! هر سال دولت با راه‌اندازی نمایشگاه‌های بهاره (اکثراً عرضه‌کنندۀ کالاهای ایرانی) به طور مثال در 5 نقطۀ پایتخت که با همکاری اتاق اصناف برپا می‌کند، برای جلوگیری از بی‌تعادلیِ بازار، تورّم شب‌عیدی و کنترل نسبی قیمت‌ها تلاش‌هایی می‌کند و امسال نیز تلاش‌هایی صورت گرفته، اما همچنان گرانیِ افسارگسیختۀ چند قلم میوه، کساد بازار و کاهش جنب و جوشِ نوروزی در بازارهای عمومی، از کمتر شدن قدرت خرید اقشار کم‌درآمد جامعه حکایت دارد.

علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی  در خصوص اوضاع بازار شب عید و نارضایتی مردم از عدم نظارت بر قیمت‌ها گفت:

به دلیل مشکلات اقتصادی هنوز جنب و جوش مناسبی در بازار مشاهده نمی‌شود و به دلیل عدم نظارت دولت در کنترل قیمت‌ها و کیفیت نامناسب اجناس، مردم بیشتر نظاره‌گرند و نه خریدار.

وی با بیان اینکه دولت باید جدیت بیشتر و بهتری را درخصوص کنترل بازارشب عید انجام دهد تا بر اقشارکم‌درآمد جامعه فشار زیادی تحمیل نشود، افزود: دولت هنوز نتوانسته بازار شب عید را کنترل کند و افزایش روزانه و یا هفتگی قیمت برخی اقلام مورد نیاز مردم نشاندهنده این امر می‌باشد.

 

0

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

تکاپوی آمدن بهار و خرید شب عید از رسوم کهن ایرانیان است. اسفند ماه چشممان به دیدن خیابان‌های شلوغ و پرتردّد و مردم پرنشاطی که برای تأمین مایحتاج نوروزی خود در تلاشند، عادت دارد.

اما شاید رونق بازارهای داخلی، علامت خوبی برای آن باشد که ببینیم دولتمردان، تا چه اندازه از امتحان «عمل به شعار اقتصادیِ امسال» سربلند بیرون آمده‌اند؟

براساس بیانات نوروزی سال 95 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، برای ایمن شدن در مقابل تهدیدهای سیاسی دشمنان، باید خود را از آسیب‌پذیری خارج کنیم. بدین منظور، اولویت اول و فوری مسئله «اقتصاد» است. «تولید داخلی»، «ایجاد اشتغال و رفع بیکاری»، «تحرک و رونق اقتصادی و مقابله با رکود» مسائل اصلی و مبتلابهِ مردم در اقتصاد است و تنها با اقتصاد مقاومتی می‌توان به جنگ بیکاری و رکود رفته و گرانی را مهار کرد.

همچنین رهبری ۱۳۹۵/۱۲/۱۹ نیز فرمودند:
اگر همه‌ی کارهای ضروری در موضوع اقتصاد مقاومتی انجام شده بود، امروز تفاوت محسوسی را در اوضاع اقتصادی کشور و زندگی مردم شاهد بودیم.
 

تولیدکنندگان داخلی امروز در حوزۀ پوشاک، کیف و کفش با سیل واردات اجناس خارجی روبرو هستند، پاساژهای لوکس شهرهای بزرگ روز به روز از اجناس خارجی انباشته می‌شوند و ذره ذره ریشۀ بازارهای داخلی را می‌خشکانند. حتی اقلام خوراکی (شیرینی، تنقّلات، میوه و آجیل و خشکبار شب عید) نیز از واردات غیرمجاز در امان نمانده؛ گرانی میوۀ شب عید که همه ساله از ساز و کارهای مشابهی پیروی می‌کند و عملاً باید تا حالا مسئولین دولتی را مهار آن ورزیده کرده باشد، امسال به حدّی حاد و بحرانی شد که رهبر معظم انقلاب با اشاره به ویژگی‌های ممتاز میوه‌های ایرانی. درباره آن تذکر دادند.

 

0

 

«واردات میوه جزو کارهای غلط است و مسئولان جز در موارد ضروری، باید از این کار جلوگیری کنند.»

 

چنانچه گفته شد، تداوم یک سیکل معیوب در اقتصاد و بازرگانی کشور، بازار این روزها را کم‌رونق کرده است. راهکارهای متعددی برای بهبود وضع کنونی پیشنهاد می‌شود، از جمله:

مسدود نمودن مجدّانۀ راه‌های میان‌بر و پرسودی که نرخ حقوق تجّار غیررسمی (دلّالان) را به ارقام بالا رسانده، همکاری و هماهنگی برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با ستاد مبارزه با قاچاق کالا، تنظیمِ از پیش‌برنامه‌ریزی‌شدۀ بازار شب عید به کمک دو اهرم نظارت بر بازار و‌ ذخیره‌سازی مایحتاج مردم، فراتر رفتن از بخشنامه و مصوّبه و دستور در مسئله اقتصاد مقاومتی و ثابت قدم شدن در مرحلۀ اجرایی (اقدام و عمل) و بالاخره آنچه که تک تک ما را در شکوفایی اقتصاد مستقل ملّی سهیم می‌کند: تغییر در نگرش و فرهنگ مصرف خریداران.

انتهای پیام
اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.