يكشنبه, 6 فروردين 1396 :: Sunday, 26 March 2017
کد خبر: 86409
خودروسازهای فراموشکار! 

گزارش خواندنی از وضعیت خودرو سازان و بازار خودرو

یک سال پیش بود که خودروسازان ایرانی در بحران مالی دست و پا می زدند و حالا بعد از گذر از بحران دوباره به همان سیاست های پیشین خود باز گشته اند.  
گزارش خواندنی از وضعیت خودرو سازان و بازار خودرو اتاق خبر 24

امروز به فاصله یک سال از ظهور کمپین«نه به خودروی ایرانی»، نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو و صنایع وابسته در تهران افتتاح می شود، نمایشگاهی که پس از 12 سال بار دیگر در تهران شاهد برگزاری آن هستیم. به بهانه این اتفاق مهم نگاهی داریم به وضعیت صنعت خودروی ایران در یک سال اخیر.

بررسی عملکرد 12 ماهه خودروسازان ایرانی از بهمن 94 تا بهمن 95 نشان می دهد بازیگران این صحنه 34 میلیارد دلاری توانسته اند از نو جانی دوباره بگیرند و از خلال ارتباط با شرکت های بزرگ صنعت خودرو از آلمان و فرانسه و ایتالیا تا ژاپن و چین و کره به وضعیتی پایدار برسند. این گزاره را می توان در میزان تولید سال 94 و مقایسه آن با تولید 10 ماهه نخست سال 95 به خوبی فهمید، جایی خودروسازان با یک رشد دویست هزار دستگاهی مواجه شده اند و ازمرز تولید 900هزار دستگاه خودرو در سال 94 به مرز 100/1 میلیون دستگاه رسیده اند و این در حالی است که هنوزهم تا پایان سال دو ماه دیگر باقی است و به نظر تولید داخلی خودرو از 300/1 میلیون دستگاه گذر می کند. 

خودروسازان در این 12 ماه اعتبار عمومی خود را تا حدی از نو باز یافتند. سال گذشته همین حوالی بود که برندهای بزرگ صنعت خودروی ایران در شرایط بدی قرار داشتند و با نگاهی بیمناک به آینده نگاه می کردند. برجام در شرف وقوع بود اما انبارهای مملو از خودرو، خریداران عصبانی از تولیدات کم کیفیت و گران، و البته قیمت رو به افول سهام شان باعث شده بود تا اعتبار خودروسازان ایرانی تنزل یابد. 

کمپین موقت نه به خودروی ایرانی واقعیت برآمده از این ماجرا بود

 توافق هسته ای در اوایل سال 95 امید دوباره ای را در شریان صنعت خودرو تزریق کرد و این صنعت خود را برای شروعی دوباره آماده کرد. به اعتقاد کارشناسان داخلی«اجرای برجام و لغو تحریم های بین المللی علیه ایران» و به دنبال آن«حضور خودروسازان خارجی» اتفاقات خوشایندی بود که در این سال برای صنعت خودروسازی کشور رقم خورد. در واقع برجام برای هر که خوب نبود به درد صنعت خودروسازی خورد. بانک مرکزی سال گذشته همین موقع مبلغ شگفت انگیزی وام و تسهیلات و کمک بلاعوض به خودرو سازارن وطنی کمک نمود تا از ورشکستگی رهایی یابند. 
500 میلیارد تومان وام تنها فقره مشخص و اعلام شده ای بود که خودروسازان از بانک مرکزی دریافت کردند تا محصولات بی کیفیت خود را از انبار خارج کنند. این شرکت ها در طول دو دهه اخیر حجم زیادی از منابع توسعه ای بانک مرکزی را صرف کرده اند اما در نبود یک فضای رقابتی واقعی این پول ها هرگز به توسعه صنعت خودرو بدل نشد. 
برای صنعتی با اهمیت مثل صنعت خودرو برگزاری نمایشگاه بین المللی خودرو یک امر حیاتی است، این اتفاق مهم 12 سال به دست فراموشی سپرده شد و خواب رفت. حالا پس از 12سال از نو بزرگترین نمایشگاه خودروی ایران که رنگ و بویی بین المللی دارد آغاز به کار کرده در حالی که شماری از مهم ترین چهره های صنعت خودرو مثل مدیران عامل پژو و سیتروئن، قائم مقام شرکت رنو و مدیرعامل شرکت اسکانیا برای ایراد سخنرانی پای به تهران گذاشته اند. این نمایشگاه و نهایی شدن قراردادهای خودرویی می تواند گام مهمی برای فراموشی روزهای بد گذشته باشد. 
فراموشی روزهای بد گذشته شرط و شروطی دارد. مهمترین شرط برای تغییر و تحول در بازار و صنعت خودروی ایران احترام به مشتریان ایرانی و پیروی از رویه های جهانی فروش خودرو است که هنوز هم در بین شرکت های ایرانی بدترین شکل ممکن اجرا می شود. خبر پیش فروش یک ساعته یا چهل دقیقه ای خودروی اقتصادی ساندرواستپ وی، نشانه های ناخوشایندی برای بازار خودروسازی بومی دارد. 
نمایشگاه داران مختلفی در تهران و شهرستان ها هستند که تأیید می کنند پروسه فروش خودروهای پرفروش بازار در 40 دقیقه یک نمایش تبلیغاتی است که تنها به افزایش نرخ بعضی مدل ها و گسترش حباب قیمت دامن می زند. آقایان خودروساز این شیوه ها را رها کنید. 
امسال شرکت رنوی فرانسه برای نخستین بار پس از انقلاب توانست به صورت مستقل وارد صنعت خودروی ایران شود و با امضای یک قرارداد گسترده به عنوان شریک اصلی شرکت دولتی ایدرو خود را در جایگاه قطب سوم صنعت خودروی ایران مطرح کند. جدای از خوب و بد ایده قطب دوم و سوم، حضور ایدرو در این قرارداد نشان از نپذیرفتن اصل بدیهی رقابت در اقتصاد و تولید توسط مدیران عالی وزارت صنعت است. این دوستان قصد دارند با دخالت در پروسه سرمایه گذاری شرکت های خصوصی بزرگ و خارجی در ایران، مانع ایجاد رقابت میان شرکت های وطنی و برندهای خارجی برجسته مثل مثل رنو و فولکس واگن شوند. سرنوشت این قرارداد در آینده مشخص خواهد شد ولی باور کنید این روش چندان کارآمد نیست. 
حضور فولکس واگن، هیوندای، اشکودا، مرسدس بنز،‌ ولوو و اسکانیا در صنعت خودروسازی ایران وقتی مفید فایده است که در یک فضای رقابتی همه بتوانند محصول خود را به دور از رانت، تبعیض قیمتی و تسهیلاتی، و حمایت های دولتی به خریداران عرضه کنند و گرنه بدون وجود بازار رقابتی تنها تنوع بازار و کمیت تولید افزایش می یابد. کارشکنی در راه ورود برندهای برجسته جهانی به ایران نه تنها دردی را از صنعت خودروی ایران دوا نمی کند که بر کلاف در هم پیچیده شرکت های وطنی می افزاید. بگذارید هوای رقابت برفضای مرده صنعت خودروی ایران بدمد.

 

منبع : هفت صبح
 

انتهای پیام
اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.