دوشنبه, 2 مرداد 1396 :: Monday, 24 July 2017
کد خبر: 80414

"ابتکار" میداند ؟ "ابتکار" نمیتواند؟ "ابتکار" میماند؟

در سال های گذشته به صورت مکرر در ایام سرد سال و برخورد با پدیده ی وارونگی دما، خسارات زیادی را به علت آسیب های آلودگی ها و تعطیلی مدارس متحمل شدیم. اما با این که این پدیده قابل پیش بینی بوده است در ادوار مختلف  مشاهده کردیم که سازمان محیط زیست موفق به مهار این پدیده آب و هوایی نشد.
به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

معضل آلودگی هوای کلانشهر تهران که طی چند سال گذشته بسیار مورد توجه بوده علی رغم تمام اقدامات از جمله افزایش محدوده اضطرار، زوج و فرد، معاینه فنی خودروها، تعطیلی ادارات، آبپاشی، نصب فن و پنکه و ... بازهم بعنوانی چالشی بسیار مهم سلامت شهروندان تهرانی و پست مسئولان را تهدید می کند.

در این میان آنچه تا کنون مشهود به نظر می رسد ناتوانی طیفی از مسئولان مرتبط در ارائه راهکار عملیاتی و مفید است چرا که با بررسی اخبار و تحلیل نتایج عملی کار مشخص می شود که تا کنون  اقدام مناسبی برای کاهش این معضل انجام نشده است.

 

 

تعریف آلودگی هوا:

آلودگی هوا تغییر در ویژگی‌های طبیعی جو براثر مواد شیمیایی، غباری یا عامل‌های زیست‌شناختی است. جو یا اتمسفر سامانهٔ گازیِ طبیعیِ پویا و پیچیده‌ای‌ است که زندگانی در سیارهٔ زمین به آن بازبسته‌است. تحلیل‌رفتن لایه اوزون ِ استراتوسفر به خاطر آلودگی هوا، دیرزمانی‌ است که خطری برای تندرستی مردمان و نیز زیست‌بوم‌های زمین شناخته می‌شود.
 

این آلودگی هوا ممکن است طبیعی (مانند فعالیت آتش‌فشان‌ها)، یا مصنوعی باشند. آلودگی‌های مصنوعی عمدتاً ناشی از فعالیت وسایل نقلیه و کارخانه‌ها هستند.

 

عمومی ترین راه های مقابله با آلودگی هوا در جهان

در بسیاری از کشورهای جهان اقداماتی برای کاهش آثار آلودگی هوا بر محیط زیست انجام شده‌است. درحالی که دانشمندان آثار زیانبار آلودگی هوا را بر گیاهان، حیوانات و زندگی انسانها مطالعه می‌کنند، قانون‌گذاران قوانینی را برای کنترل کاهش آلاینده‌ها تصویب نموده و آموزگاران در مدارس و استادان در دانشگاهها آثار آلودگی هوا را برای نسل جوان تشریح می‌کنند.

اولین گام برای حل مشکل آلودگی هوا ارزیابی است. محققان آلودگی هوا را بررسی نموده و استانداردهایی را برای اندازه‌گیری نوع و مقدار آلاینده‌های خطرناک تعیین می‌کنند. بعد از آن باید حد مجاز آلاینده‌های هوا مشخص شود.

در مرحله بعد می‌توان گامهایی برای کاهش آلودگی هوا برداشت. تنظیم مقرراتی برای موادی که در اثر فعالیتهای انسانی در فضا منتشر می‌شود این هدف را تکمیل می‌کند. بسیاری از کشورها برای میزان انتشار آلاینده‌های خودروها و صنایع محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند. این کار از طریق سازمانهای هماهنگ‌کننده که وظیفه نظارت بر محیط زیست و هوا را به عهده دارند انجام می‌شود. در سازمان ملل برنامه مدیریت جو طرح های زیست محیطی را در سراسر جهان اجرا می‌کند. در روزهای بحرانی آلودگی هوا حتی الامکان از تردد در محدوده‌های مرکزی و پر ترافیک شهر اجتناب کنید. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در سفرهای روزانه درون شهری خود را جایگزین خودروهای شخصی نمائید. فعالیت یا بازی کودکان در محیطهای باز را محدود نمائید. و افراد مسن یا افراد با بیماریهای قلبی، ریوی نظیر آسم، برونشیت مزمن و نارسائی قلبی از خروج از خانه اجتناب نمایند.

 

مهمترین عوامل آلودگی هوای کلان شهرهای "ایران"

کلانشهرهای ایران و در صدر آن ها تهران که هر ساله با سرد شدن هوا آثار ملموس آلودگی هوا را می بینند و به تبع آن تعطیلی مدارس و بیماری های مربوط به آلودگی هوا را در پیش دارند، معمولا آلودگی را با عوامل یکسانی تجربه می کنند. این عوامل یکسان چیزی غیر از ریزگردهاست که شهرهای جنوبی و مرزی کشور عزیزمان را درگیر خود کرده است.

در چندسال گذشته مسئولینی که به نوعی وظایف زیست محیطی داشتند و در راس آن ها رئیس سازمان محیط زیست در ایامی که دیگر کار از دست خارج شده بود اظهار نظرهایی راجع به دلایل آلودگی هوا کرده اند که در ادامه به بخشی از آن ها اشاره می کنیم:

 

صنعت سیمان:

صنعت سیمان یكی از صنایعی محسوب می‌شود كه همواره از آن به عنوان آلاینده محیط زیست یاد می‌شود. این صنعت اگرچه طی سال‌های اخیر با نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات خود سعی كرده استانداردهای زیست محیطی لازم را كسب كند، اما باز یكی از متهمان ردیف اول آلودگی هوا محسوب می‌شود. به ویژه در روزهایی كه آلودگی هوای پایتخت نیز در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

 

سیمان

 

کلینكر عامل اصلی تولید گازهای گلخانه‌ای مانند دی اكسید كربن در صنعت سیمان به شمار می‌رود. در همین حال ایران عضو پیمان كیوتو بوده و بر اساس مفاد این پیمان، كشورمان موظف است كه در جهت كاهش تولید گازهای گلخانه‌ای گام بردارد.

گرچه یکی از بزرگترین متهم های آلایندگی هوا به خصوص در پایتخت سیمان است، اما مدت هاست که مسئولین مربوطه و اعضای اتحادیه ی این صنف فراگیر نسبت به تمهیدات پیشگیری ایجاد گازهای گلخانه ای در کارخانه های تولید سیمان به مردم اطمینان داده اند.

 

الگوی مصرف سوخت:

الگوی مصرف سوخت در کلان شهرها که به سمت مصرف گرایی سوق داشت در سال های اخیر با گران شدن تعرفه ی سوخت و سهمیه بندی آن، ارائه سوخت استاندارد بر اساس شاخصه های یورو، بخشنامه ها و آئین نامه های الزام آور برای خودروسازان، تغییر سازو کار اخذ معاینه فنی برای خودروهای غیر صفر کیلومتر، افزایش محدوده ی طرح ترافیک و ایجاد محدودیت برای تردد خودروها در سطح شهر، ترغیب شهروندان به تهیه خودروهای هیبریدی و ... تا حدودی کنترل شده است.

 

مصرف بنزین در آستانه ثبت رکورد جدید!

 

اما وقتی هنوز هم شاهد آلودگی های خطرناک در برخی روزها در شهر تهران و مابقی کلان شهرها هستیم خود حامل پیامی است که امیدواریم مسئولین بیشتر از ما آن را دریافت کرده باشند.

 

ریزگردها:

ریزگردها که به لطف الهی چند سالی است سروکله یشان در تهران پیدا نشده است روزگاری یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای پایتخت بودند. ریزگردها از آن دست عوامل آلودگی هستند که گرچه در تهران حضور پر رنگ ندارند ولی هر ساله در ایامی قابل پیش بینی شهرهای مرزی مثل اهواز دوست داشتنی را درگیر خود میکند و مردم شریف آن جا را تهدید جدی میکند.

 

ریزگرد ایلام

 

متاسفانه برای پیشگیری از این عامل نیز کار موثری انجام نشده است. یادمان هست که چندماه گذشته مردم شهرهای جنوبی غرق در ریزگردها بودند و مسئولین محیط زیستی فقط دعا میکردند باد بیاید....

 

وسایل دیزل و نیروگاه ها:

در حال حاضر بیش از 140 واحد نیروگاه در کشور وجود دارد که به جای اینکه از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده کنند، از مازوت پرسولفور استفاده می‌کنند که نتیجه سوخت نفت کوره این است که به میزان بسیار بالایی که اصلاً قابل قیاس با بدترین نوع بنزین هم نیست، گوگرد وارد هوا می‌شود. حالا شما ببینید که در اطراف همین تهران و شهرهای بزرگ چه تعداد نیروگاه داریم که به دلیل کمبود گاز طبیعی مجبورند از مازوت استفاده کنند و گوگرد سمی تولید کنند.

 

خداحافظی با کامیون­‌های فرسوده

 

تولید مازوت وگوگرد سمی از مصرف گازوئیل نیز میسر میشود که متاسفانه مسئولین آنقدر هم و غم خودرا بر سر تلاش برای سامان بخشی بنزین گذاشتند که از گازوئیل غافل شدند.

 

 

ابتکار و تشریح دلایل آلودگی هوا

در مدتی که خانم ابتکار در دولت تدبیر امید سکان محیط زیست را در دست داشتند، اتفاقات زیست محیطی خوبی را شاهد نبودیم. اتفاق که اتفاق است و می افتد؛ وظیفه ی سازمان محیط زیست اتخاذ تدابیر لازم برای همین اتفاقات است. به هرحال راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدت زیادی توسط کارشناسان همیشه به مسئولین توصیه میشود ولی ما شاهد به کارگیری ملموس و عملی و موفق هیچ یک از راهکارهای زیست محیطی برای مهار آلودگی نبودیم.

 

ابتکار

 

در همین وانفسا وقتی که خانم ابتکار از دلایل آلودگی هوا میگفتند، یکسره تقصیر را برگردن مام طبیعت و در مواردی عناصر خارج از کشور می انداختند. شاید به این معنا که خودشان همه ی وظائف زیست محیطیشان را مخصوصا در امر آلودگی هوا به خوبی انجام داده اند!

در ادامه به مواردی از اظهار نظرهای خانم ابتکار در رابطه با علل آلودگی هوای شهرهای ایران مخصوصا تهران اشاره میکنیم:

 

 

آلودگی کار تحریم هاست!

رئیس سازمان محفاظت محیط زیست در حالی که این روزها برخی شهرها از قبیل تهران با آلودگی شدید هوا مواجه هستند در پاسخ به سوالی در در خصوص اثرات تحریم‌ها علیه ایران بر حوزه محیط زیست گفت:

«ما تحریم‌هایی داشته‌ایم که به نظر ما ناعادلانه است. البته که تاثیر خیلی منفی بر ما داشت چرا که مانع دسترسی ما به ساخت فناوری برای کنترل آلودگی هوا و گازهای گلخانه ای و افزایش کارآمدی مان به عنوان یک کشور تولید کننده گاز شد. ما به دسترسی به فناوری نو که می‌تواند هم در بهینه سازی انرژی و هم در کنترل آلودگی میادین نفتی و آلودگی در شهرها و مناطق صنعتی به ما کند کند، نیاز داریم».

معاون رئیس‌جمهور ایران افزود: «در نهایت باید گفت که تحریمها بر محیط زیست ما در زمینه هایی چون کنترل آلودگی هوا تاثیر داشته اما حالا که تحریمها برداشته شده است که البته ما هنوز با برخی موانع مواجهیم، اما ما حالا تبادلات بسیاری در سطح بین‌المللی داریم، ما کارگاه های بسیاری در دو سه سال گذشته درباره موضوعات مختلف مربوط به استاندارد محیط زیست، حفاظت از صنایع نفت و گاز داشتیم و همچنین فرصتهای اقتصادی بسیاری در حال آمدن به ایران هستند».

 

تغییر اقلیم

معصومه ابتکار رئيس سازمان حفاظت محیط زیست در کانال تلگرامی خود نوشت: هر سال بارندگی ها کاهش و دما افزایش می‌یابد و مفهوم  آن به زبان علمی، تغییر اقلیم جهان است.

 

این هم از کرامات خانم ابتکار بود که قبل از اشاره به راه حل های واضح مبارزه با آلودگی هوا در کانال مجازی خود لزوما اخبار را قید کردند.

 

بانک ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خانم ابتکار در همایش ملی محیط زیست و بانک ها ضمن ابراز نگرانی از بی تدبیری ای که نزدیک است شمال کشور را از یک منطقه ی توریستی به یک محل جمع آوری پسماند تبدیل کند، گفت: نظام بانکی باید وارد عمل شود و با تشخیص و اعمال تفاوت بین طرح‌های سودآور و طرح‌هایی که شاخصه‌های زیست‌ محیطی طبیعت و محیط زندگی را ارتقا می‌بخشد حمایت‌های خود را اعمال کند.

 

آخرین راهکار مدیریتی خانم ابتکار برای آلودگی هوا

 

این تقریبا گزیده ای کوچک از  اظهارات در دسترس خانوم ابتکار در بعد عملیاتی مبارزه با آلودگی هوا بود.

**  سرکار خانم ابتکار بیشتر از این که در دوران مسئولیتشان برای مشکلات زیست محیطی راهکاری ارائه کنند و یا بهتر بگوییم به جای اینکه کاری برای هوای آلوده و خشکی رودها و تالاب ها و انقراض جانوران کنند، مشکلات را تشریح کردند. شاید بهتر باشد یاد آوری کنیم که سازمان محیط زیست به عنوان متصدی اصلی حفظ محیط زیست، علاوه بر شناخت مشکلات وظیفه ی رفع آن ها را نیز به عهده دارد.

و یک یادآوری دیگر به دوستان اهل فضای مجازی و اصطلاحا هشتگ باز ، اینروز در کنار برخی فعالیتهای دیگر هشتگهای مهم سلامتی میلیون ها ایرانی رو هم فراموش نکنید !
لطفا

انتهای پیام
اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.