سه شنبه, 2 آبان 1396 :: Tuesday, 24 October 2017
کد خبر: 80312
دنیای فیلم و سینما/

"محمدرضا گلزار" چگونه به یک سوپر استار تبدیل شد؟

محمد گلزار از سال 1379 و با فیلم«سام و نرگس» به سینما وارد شد.
اتاق خبر 24

محمد گلزار از سال 1379 و با فیلم«سام و نرگس» به سینما وارد شد اما تا زمان بازی در فیلم«کما» در سال 1382، انتخاب­های خوبی نداشت و آنطور که باید مورد توجه قرار نمیگرفت. در واقع بعد از«کما» زندگی بازیگری گلزار به مرحله جدیدی وارد شد و از آن به بعد به عنوان سوپر استار سینما شناخته شد. برای همین هم محمد حسین فرح­بخش، تهیه کننده فیلم«کما» که چهار سال بعد تهیه کنندگی فیلم«کلاغ پر» با بازی گلزار را به عهده داشت، بهترین گزینه­ای است که می­شود راجع به بازیگری این سوپر استار سینما با او وارد صبحت شد.

محمد رضا برای اولین بار در فیلم«کما» در قامت یک سوپر استار دیده شد. این فیلم سال 1382 در دفتر پویا فیلم، به تهیه کنندگی شما ساخته شد. از این تجربه بگویید.

محمدرضا گلزار پیش از«کما» شش فیلم بازی کرده بود، اما هیچکدام فیلم­های خوبی نبودند. یک بازیگر، زمانی سوپر استار می­شود و مردم برای فیلم­هایش بلیت می­خرند که شخصیتی قابل درک بازی کند. فیلم«کما» برای محمدرضا گلزار، امین حیایی، مهناز افشار و پیمان معادی موقعیت خوبی ایجاد کرد. گلزار بعد از«کما» باز هم فیلم­هایی بازی کرد که فروش بسیار خوبی داشتند. مثلا همین الان«سلام بمبئی» خیلی خوب می­فروشد. اما باز فروش«کما» در دهه هشتاد قابل مقایسه نیست. چون بلیت آن زمان هشتصد، نهصد تومان بود و «کما» یک میلیارد و هشتصد هزار تومان در سراسر ایران فروخت یعنی حدود دو میلیون نفر این فیلم را دیدند. اما حالا فیلم­ها را دیدند. اما حالا فیلما با بلیت 10 هزار تومانی به فروش­های میلیاردی می­رسند که نهایتا تعداد بینده­ها به یک میلیون و پانصد هزار نفر هم نمی­رسند. امین حیایی و مهناز افشار هم بعد از«کما» تبدیل به ستاره شدند. درکل باید بگویم سوپراستار را مردم انتخاب می­کنند. مثلا گلزار میآید فیلم«بویتک» را برای حمید نعمت الله بازی میکندکه به نظر من بهترین نقش تمام کارنامه­اش است و این همه مورد توجه قرار می­گیرد اما همین مردم فیلم­هایی مثل«دو خواهر» و «تو و من» را از گلزار نمی­خواهند و این فیلمها اصلا دیده نمی­شوند.

در آن سال ها باز یگران جوان و خوش قیافه یادی سینما وارد شده بودند و خب شما هم می­توانستید برای «کما» دست روی گزینه­های دیگری بگذارید. چرا نقش اول فیلم را به گلزار سپردید؟

بله درست است. اتفاقا دوستان زیادی گفتند محمدرضا گلزار فروتن را به جای امین حیایی بگذاریم. آن زمان فروتن هم در مرکز توجه بود. اما من از این کار اجنتاب کردم. برای نقش محمدرضا گلزار هم دنبال یک چهره جدید بودم چون می­دانستم هر بازیگری که شمایل استار شدن را داشته باشد در این نقش قرار بگیرد، استار خواهد شد. وقتی هم گلزار را انتخاب کردم، خیلی از دوستانم گفتند او در فیلم­های قبلیش خیلی مورد توجه قرار نگرفته­اندو ممکن است فیلم شکست بخورد. اما من معتقد بودم که گلزار یک پتانسیلی داردکه می­تواند سوپر استار شود به شرط آنکه شرایط برایش پیش بیاید. یعنی در یک فیلم خوب و ماندگار قرار بگیرد. خوشبختانه بعد از این فیلم گلزار پله­های ترقی را طی کرد.

پس از «کما» کارگردان­های زیادی برای فروش بهتر فیلم­هایشان از گلزار استفاده کردند. اما همیشه از او یک قالب را می­خواستند. مردم هم با وجود نقش و بازی تکراری و مشابه، باز هم فیلم­هایش را می­دیدند. به نظرتان دلیلش این است که مردم سوپر استار را در همان شمایلی که همیشه هست، می­پسندند؟

همانطور که پیش از این هم گفتم، یک بازیگر زمانی تبدیل به سوپر استار می­شود که با توجه به فیزیکی که دارد، فیلمی بازی کند که اثر گذار باشد و مردم با آن همذات پندازی کنند. فرمول تولد یک ستاره این است، چه سوپر استارهای ایرانی، چه خارجی، چه قبل از انقلاب. مثلاً زنده یاد محمدعلی فردین از سال 1338 در سینمای ایران فیلم بازی می­کند اما تا سال 1344 استار نمی­شود، چون همه نقش­هایی که بازی می­کند معمولی است. فردین در سال 44فیلم«گنج قارون» را بازی می­کند و سینمای و سینمای ایران را تکان می­دهد. شاید کمتر کسی بداند که این فیلم باعث می­شود در شهرهای مختلف ایران صد سینما تأسیس شود تا مردم بتوانند آن را تماشا کنند. انگار تازه با ستاره شدن فردین، سرمایه دارها پی به اهمیت صنعت سینما میبرند. بنابراین ممکن است که سوپر استار، فیلم­های دیگری هم بازی کند و  مردم هم بروند آن را ببینند اما راضی نیستند. حتی گاهی قرار گرفتن یک ستاره در یک فیلم یا نقشی که با شمایل او سازگاری ندارد، به فیلم ضربه میزند.

 دومین فیلمی که محمدرضا گلزار برای دفتر شما بازی کرد، «کلاغ پر» بود. در آن زمان گلزار به خاطر بازی در «آتش بس» یک مقدار فضای متفاوتی را تجربه کرده و از قالب اولی­هاش جدا شده بود. چه اتفاقی افتاد که دوباره او را برای نقش اول فیلم انتخاب کردید؟

آن زمان یعنی سال 1386، شرایط سینما عوض شده بود. تعریف مخاطبان از سوپر استار یک مقدار متفاوت شده بود. البته «کلاغ پر» به اندازه«کما» موفق نبود ولی جزو فیلم­های گلزار به حساب می­آید. داستان این فیلم به نوعی ریسک داشت چون ممکن بود مخاطب نپذیرد. اما فروش خوبی داشت. از طرفی بازی گلزار هم به خاطر داستان یک مقدار تغییر کرده بود. چون قرار بود یک خبرنگار و عکاس عاشق پیشه باشد که متفاوت­تر از نقش­های دیگرش به نظر می­رسید.

با توجه به تجربه ای که از همکاری با محمدرضا گلزار دارید، فکر می­کنید استعداد بازیگری دارد یا صرفا به خاطر چهره و استایلش سوپر استار شده است؟

به نظر من گلزار استعدادش را دارد. چون اگر استعداد بازیگری نداشت تا به حال قید شده و از یادها رفته بود. او در فیلم «کما»  به خصوص «بوتیک» نشان داد که اگر یک نفر درست پشت سرش بایستد و بتواند از او درست بازی بگیرد، استعداد خوبی دارد. از طرفی همه بازیگرها که نباید در یک سطح و تراز باشند. بعضی از بازیگرها بسیار فوق العاده هستند اما هیچ وقت نمی­توانند نقش اول بازی کنند. یک مثال بارزش مرحوم پرویز فنی­زاده، که از بهترین بازیگران تاریخ سینمای ایران است. اوهیچ وقت کشش بازی در نقش را نداشت؛ نمی­توانست قهرمان داستان باشد. به نظر من در کل تاریخ سینمای ایران از ابتدا تا به الان(فردا را نمی­دانم) تنها یک بازیگر بوده که هم به لحاظ بازی فوق­العاده بود و هم قابلیت استار شدن که نامش را خودتان می­دانید.

 با این تعداد فیلمی که محمدرضا گلزار بازی کرده است، به نظرتان الان وقتش نرسیده که قالب خودش را بکشند و با گریمی متفاوت، نقشی متفاوت بازی کند؟ شاید با این اتفاق یک نقطه عطف درکارنامه اش به وجود بیاید؟

متاسفانه یکی از دیدگاه­های اشتباهی که بعضی از منقدین به سمت سینما سوق دادند این است که بازیگر باید نقش­های متفاوتی بازی کند. این درست نیست. بازیگری که مردم بازی­اش را در یک فرم دوست دارند وهیچ ایرادی هم ندارد. الان هم مردم گلزار را با نقش­های این چنین دوست دارند ولی مثلا فراد اصلانی را جور دیگری دوست دارند. یعنی اگر محمدرضا گلزار نقشی شبیه به فیلم«زندگی خصوصی» اصلانی را بازی کند؛ مردم پس می­زنند و عکس این موضوع هم صادق است. با شناختی که از محمدرضا دارم، از نقش­های متفاوت استقبال میکند و اگر ارزشش را داشته باشد حتی حاضر است موهایش را از ته بزند، اما اصلا درست نیست که ما یک بازیگر سوپر استار را از مسیرش خارج کنیم همچنین می­دانم که کارگردانها هم نقش­هایی با این حجم از تغییرات به او پیشنهاد نمی­دهند.

دقیقا اتفاقی که درباره فیلم فیلم«خشکسالی و دروغ» می­افتد. نقشی متفاوت در یک فیلم روشن­فکری به او داده می­شود اما شبیه یک وصله ناجور در کنار بازیگران فقط کمی فروش فیلم کمک می­کند.

آفرین دقیقا حرف من این است. می­بینیم که مردم استقبال کمی از فیلم می­کنند چون گلزار در قالب مورد پسند مردم نیست. البته که اگر او نبود فیلم یک سوم این هم­فروش نداشت.

به نظرتان چرا دیگر در سینمای ایان سوپر استار نداریم؟

بعد از انقلاب در دهه شصت سوپر استار واقعی ایران جمشید هاشم پور و بعد از ابوالفضل پورعرب بودند. چون اصل این است که سینمای  قهرمان پرور سوپر استار می­سازد. متاسفانه در سالهای 65 تا 70 سکان سینمایی به دست عده­ای افتاده بود که هاشم پور را پنج سال از کنار زدند. با حضور گلزار دوباره معنی استار در سینما جان گرفت اما پس از آن فیلم­های اخیرخود محمدرضا گلزار، چون داستانها قهرمان­پرور نیستند، سوپر استاری هم تولید نمی­شود. این داستان است که سوپر استار می­سازد. وقتی قصه قهرمان ندارد، سوپر استار هم ازدلش بیرون نمی­آید.

منبع: هفت صبح

انتهای پیام
اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.