شنبه, 31 تير 1396 :: Saturday, 22 July 2017
کد خبر: 78663

تورقی بر نمایش شرف و غیرت یک ملت ، در میدان بصیرت نهم دی

امروز سالگرد یکی از بزرگترین نمودهای بصیرت اجتماعی ملت همیشه سربلند ایران است. مردمی که عرصه را شناختند و در مقابله با فتنه سلاح بصیرت را مسلح کردند و دشمن را از پا درآوردند.
تورقی بر نمایش شرف و غیرت یک ملت ، در میدان بصیرت نهم دی به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

تاریخ کشور سربلندمان، پر است از ایستادگی ها، پایداری ها، جوانمردی ها و استقامت مردمی است که همواره تا پای جان در برابر دشمنی‌های مستکبرین عالم و خیانتهای مزدوران داخلی آنان از حریم اسلام، ولایت و جمهوری اسلامی دفاع کرده و خواهند کرد.

 

بصیرت و نقش آن در جامعه

 

مردم جامعه به اعتبار بصیرت به دو گروه، خواص و عوام دسته بندی می شوند. خواص اهل تحلیل و تجزیه مسائل اند وعوام در مقابل، بدون آگاهی و شناخت مسائل به روندی از زندگی مشغولند و در بزنگاه ها با امواج بی هدف حرکت میکنند.

حوادث و وقایع تاریخ، گویایی این مطلب است که جامعه هرگاه مسیر حق را به راحتی و آرامش طی کرد، خواصی در آن مسیر بودند که نقش کلیدی و بنای حق مداری را بر عهده داشته اند.

موضع گیری های خواص بر مبنای "بصیرت" است. خواص بر اساس تفکر و تحلیل و تجزیه مسائل و تشخیص درست، تصمیم گیری می کنند و سپس عمل می نمایند. آنها با قرار دادن بصیرت به عنوان محور، حق خود و اطرافیان را تنظیم می کنند که مبادا از مرز حق پا را فراتر قرار دهند. کسانی که تا بهره گیری از بینش و بصیرت کامل را نیابند خود را وارد عرصه میدان جهاد قرار نمی دهند.

اهمیت و جایگاه بصیرت، روشن‏ بینی و درک درست از شرایط و فضاها است، به گونه‌ ای که قرآن کریم یکی از ویژگى‌ های فرستادگان الهی را داشتن بینش صحیح از رفتارها و کردارها دانسته و جامعه‌ ی اسلامی و پیروان دین را نیازمند این ویژگی معرفی کرده است: «قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَى اللّهِ عَلى بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی؛ بگو این راه من است. من و پیروانم با بصیرت کامل، همه‌ی مردم را به سوى خدا دعوت مى‌کنیم»

کسی که بصیرت لازم را به همراه یک سری دیگر از شرایط داشته باشد، در روزهای فتنه و فضاهای غبارآلود، مسیر را اشتباه نخواهد پیمود و از توانمندی و جسارت برخورد با دیگران و اظهار حق و حقیقت برخوردار می شود.
این جاست که هر جامعه‌ ای با داشتن رهبری بصیر و نیروهایی این چنین، به­ راحتی میتواند نقشه‌ های دشمنان و فتنه‌ گران را نقش برآب نموده، جامعه را از وجود آنان پاک­سازی نماید.

امیرالمومنین علیه السلام در این مورد می فرماید: «وَ لَكِنِّی اَضْرِبُ بِالْامُقْبِل اِلَی الْحَقِّ الْمُدْبِرَ عَنْهُ وَ بِاالسَّامِعِ الْمُطِیعِ الْعَاصِی الْمُریبَ اَبَداً حَتّی يَأْتِی عَلی يَوْمِی؛ من با نیروهای گرویده به حق، فراریان را سرکوب میکنم و با سربازان آماده به فرمان، دودلان وسوسه‏ گر را درهم­ میکوبم».

در اهمیت و جایگاه بصیرت همین بس که در آموزه‌های دینی ما، انسان بی بصیرت همانند فردی کور دانسته شده است.

 

مهمترین رسالتی که نخبگان و فرهیختگان جبهه حق بر عهده دارند این است که هرگز عوام بودن را بر مردم نپسندند و در راه ایجاد بصیرت و آگاهی در میان توده های مردمی از هیچ کوششی دریغ نورزند. زیرا خود، به خوبی می دانند که بیمه شدن جامعه در مقابل انحرافات تنها با اشاعه آگاهی در میان توده ها میسر است و هر اندازه توده های مردمی به عنوان پشتوانه های نظام حق، از معرفت بهره مند شوند، احتمال وقوع کژی و انحراف در جامعه کمتر خواهد بود. نهضت های حق همانند سایر قیام های مردمی دو مرحله کاملا متفاوت دارند: قبل از پیروزی نهضت، مومنان برای غلبه بر طاغوتیان ستمگر می کوشند. بدیهی است در چنین مرحله ای مومنان به صبر در مقابل شدائد امتحان می شوند پس از تاسیس نظام اسلامی احیانا با تهاجم دشمنان، صحنه های دیگری از امتحان رقم می خورد. در این هنگام مومنان برای حفظ نظام، خود را موظف به دفاع می بینند البته در این مسیر توده های مردمی به رهبری خواص، نقش عمده ای را بر عهده دارند اکنون در دوران صلح و آرامش و رفاه آزمون دیگری مقرر می گردد: امتحان به "مقام"، "جاه"، "منصب"، "مال"، "قدرت" است. 

 

بصیرت از نگاه رهبر معظم انقلاب

 

مقام معظم رهبری در سخنرانی هایشان به بررسی ابعاد این مسئله پرداخته‌اند و در آن به نقش محوری خواص در تبیین حقایق و روشن­گری ها تأکید کرده‌اند. به تناسب بحث، برخی از بیانات ایشان را با ذکر عنوان نقل میکنیم:

 

رهبر

 

اهمیت بصیرت
 
«این که من در طول چند سال گذشته همیشه بر روى بصیرت تأکید کرده‌ام، به خاطر این است که یک ملتى که بصیرت دارد، مجموعه‌ى جوانان یک کشور وقتى بصیرت دارند، آگاهانه حرکت میکنند و قدم برمیدارند. همه‌ى تیغ‌هاى دشمن در مقابل آن­ها کند می شود. بصیرت این است. بصیرت وقتى بود، غبارآلودگى فتنه نمیتواند آن­ها را گم­راه کند، آن­ها را به اشتباه بیندازد. اگر بصیرت نبود، انسان ولو با نیت خوب، گاهى در راه بد قدم میگذارد»  بیانات در دیدار عمومى مردم چالوس و نوشهر، 15/7/1388

 

بصیرت، ابزار مبارزه با جنگ نرم
 
«باید همیشه هشیارى نسبت به همه‌ى جوانب باشد. اما این، اولویت استکبار در مواجهه‌ى با نظام اسلامى نیست. اولویت، آن چیزى است که امروز به آن میگویند جنگ نرم؛ یعنى جنگ به­وسیله‌ى ابزارهاى فرهنگى، به وسیله‌ى نفوذ، به وسیله‌ى دروغ، به وسیله‌ى شایعه‌پراکنى؛ با ابزارهاى پیش­رفته‌اى که امروز وجود دارد. ابزارهاى ارتباطى‌اى که ده سال قبل و پانزده سال قبل و سى سال قبل نبود، امروز گسترش پیدا کرده. جنگ نرم یعنى ایجاد تردید در دل‌ها و ذهن‌هاى مردم. خوب، شما ببینید در یک چنین وضعیتى چه چیزى بیش از همه‌ براى انسان مهم است؟ بصیرت» بیانات در دیدار عمومى مردم چالوس و نوشهر، 15/7/1388

 

بصیرت در شناخت خائنان
 
«بنده بارها بر روى بصیرت تکیه میکنم، به خاطر همین. مردم بدانند چه اتفاقى دارد مى‌افتد؛ ببینند آن دستى را که دارد صحنه‌گردانى میکند، صحنه را شلوغ میکند تا در خلال شلوغى‌هاى مردم، یک عنصر خائنى، یک عنصر دست‌نشانده و دست‌آموزى بیاید کارى را که آن­ها میخواهند، انجام بدهد و نشود او را توى مردم پیدا کرد؛ این کارى است که دشمن میخواهد انجام بدهد. هر اقدامى که به بصیرت منتهى بشود، بتواند عنصر خائن را، عنصر بدخواه را از آحاد مردم و توده‌ى مردم جدا کند، او را مشخص کند، این خوب است. هر اقدامى که فضا را مغشوش کند، مشوّش کند، انسان‌ها را نسبت به یک­دیگر مردد کند، فضاى تهمت‌آلود باشد، مجرم و غیرمجرم در آن مخلوط بشوند، این فضا مضر است، مخالف است» بیانات رهبری در دیدار جمع کثیرى از بسیجیان کشور 4/ 9/ 1388

 

 

نیروی ضد فتنه گری ملت بصیر

 

در بررسی نهضت ها و انقلاب های عصر حاضر جهان متوجه می شويم که هر يک از آنها ويژگی متمايز کننده ای دارد که می توان آن را به منزله ی وجه تسميه ی اين نهضت ها به جهان معرفی کرد. اگر بخواهيم براي يکي اين انقلاب ها، يعنی انقلاب سال 1979م ايران، که به نام انقلاب اسلامي شهرت يافته است. ويژگي بارزی در جهان معرفي کنيم شايد بتوان برتر از هرگزينه ای «حضور مردم» و «تظاهرات های گسترده ی مردمی» را نام برد.

 

دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) درباره حضور مردم در عرصه ها این چنین بود: «ما در مشکلات بايد متوسل بشويم به ملت؛ ملتي که بحمدالله مهيا براي کمک و فداکاري بوده و هستند. با فداکاري ملت بحمدالله مراحلي را که بسيار اهميت داشت پشت سر گذ اشتيم و موانع مرتفع شد».

 

امام خمینی

 

در حقيقت بنيان گذار کبير انقلاب اسلامي با تمسک به سيره ي نبوي و ائمه(ع)، به ويژه حضرت علي(ع) در اداره ی جامعه، احترام واقعی به مردم و نه نگاه ابزاری به آنان و تکيه به آنها در همه ی سختی ها را مشی خود قرارداد که همين امر در انقلاب نوپای ايشان و قانون اساسی برآمده از آن نيز نهادينه شد.

 

هرچند آن حضور حماسی مردم پس از وقايع تلخ کوی دانشگاه تا مدت ها نظام را بيمه کرد، ده سال بعد و اين بار به بهانه ی انتخابات، گروه های معاند نظام بار ديگر عزم خود را جزم کردند تا اين بار ضربه ای سخت تر و پيچيده تر به نظام بزنند؛ ضربه ای که تا مدت ها نظام را فلج می کرد. همه چيز از حماسه ای بزرگ خبر می داد؛ شور و نشاط مردم درانتخابات، حضور بی سابقه ی 85 ‏درصدی آنان، روزهای پرشور تبليغات و حضور جوانان درخيابان ها...؛ اما شامگاه انتخابات همه چيز رنگ عوض کرد.

 

با روشنگری خواص و مسئولان و در رأس آنان رهبر معظم انقلاب، جمعيت معترض فروکش کرد و حالا جمعيتی باقی مانده بود که هيچ گاه با نظام نبوده است و نخواهند بود و تقلب درانتخابات براي آنان بهانه ای بيش نيست.
‏هرچه که اعتراض ها ادامه می يافت از يک سو ميزان معترضان که حال به خاطر اقداماتشان «اغتشاشگر» ناميده می شدند کاهش پيدا میکرد، اما از سوی ديگر انحرافات فکری آنان بيشتر برای مردم و جامعه آشکار می شد.

 

اين رخدادهای تأسف بار، خون غيرت مردم را به جوش آورد و سبب شد کمتر از سه روز چنان حماسه ای خلق کنند که تاريخ ايران مانند آن را سراغ نداشت. جمعيت میلیونی بی سابقه مردم با بصیرت به خيابان ريختند و يک صدا حمايت از نظام اسلامی و ولايت فقيه را فرياد زدند و محاکمه ی هتاکان را خواستار شدند..

 

نه دی

 

نه دی

 

نه دی
انتهای پیام
اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.