جمعه, 1 بهمن 1395 :: Friday, 20 January 2017
کد خبر: 71889

ابتکار سیاسی در آلودگی هوا

مردم تهران و دیگر شهرهای بسیار آلوده از دیدن زیباترین ماه آسمان ایران محروم شدند تنها برای بی تدبیری مسئولینی که میتوانند گره آلودگی را نه با دندان بلکه با دست باز کنند.
به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

چند سالی میشود که تهران و برخی از کلانشهرهای کشور عزیزمان در بسیاری از روزهای سال از آلودگی هوا در رنج و مشقت می‌باشند و مردم شریف و نجیب این کلانشهرها ناگزیر به تنفس در هوای آلوده و تحمل انواع بیماری‌ های حاد و حتی رقم خوردن مرگ شهروندان در موارد بی‌شماری هستند.

معضل آلودگی هوای تهران و اکثر کلانشهرهای دیگر عمدتا ناشی از عدم مدیریت صحیح و منطبق بر استانداردهای جهانی است و جنس آن با آلودگی ناشی از ریزگردها که منشا خارجی دارد متفاوت است و با عزم و تدبیر صحیح می‌توان در کوتاه مدت به مقابله با آن پرداخت.
 

آلودگی هوا

 

در حالی که علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خبر از درخواست نمایندگان برای تشکیل کارگروه ملی آلودگی هوا می‌دهد، محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران کیفیت هوای تهران را روی خط آلودگی اعلام کرده و از گروه‌های حساس می‌خواهد از تردد در شهر پرهیز کنند، حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران برخی توصیه‌های اورژانسی را برای شهروندان تهرانی تشریح می‌کند، وحید حسینی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: 80 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به خودروهاست و احد وظیفه، مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی افزایش میزان غلظت آلاینده‌های جوی را طی سه روز آینده در شهرهای اصفهان، اراک، تهران، کرج و قزوین پیش بینی می کند، پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست (پام) می‌نویسد: "با وجود اقدامات جدی و مؤثر دولت برای کاهش آلودگی هوا در شهرها که منجر به کاهش چشمگیر تعداد روزهای آلوده شده، با وقوع این پدیده طبیعی (وارونگی هوا) غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد. این وضعیت در سال‌های گذشته نیز در فصل پاییز به تناوب اتفاق افتاده، به طور مثال در آبان سال گذشته نیز 8 روز متوالی شاهد این پدیده بودیم تا کار به تعطیلی همه ی مقاطع تحصیلی کشید."

 

کیفیت هوای شهر تهران پس از 8 روز متوالی در حال حاضر در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه قرار دارد. این در حالی است که افزایش غلظت آلاینده ها در طول امروز و فردا افزایش خواهد یافت.

 

متولی اصلی رسیدگی به آلودگی هوا در کشور سازمان محیط زیست است که ریاست آن چندی پیش اظهار نظر عجیبی کرده بود.  ابتکار در برنامه دورهمی هفته گذشته اعلام کرده بود: "با اقدامات دولت هوای تهران در مقایسه با 3 سال قبل بهتر شده است. مردم پیشرفت‌ها را می‌بینند. مردم می‌بینند که وضعیت آلودگی هوا بهتر شده".

 

ابتکار

 

خب نشان داده شد که پیشرفتی هم در کار نبوده است و تنها شعار است که به آن افتخار میشود.

در چند روز اخیر فعال ترین نهاد مربوط به آلایندگی ها کمیته های اضطرار بودند که تصمیم های ضربتی میگیرند. در حالی که مسئله ای که هر سال انتظار آن را میکشیم نیازی به کمیته ی اضطرار ندارد و چاره ی آن تنها کمی تدبیر است. چیزی که اصلا نیست.

 

چرا هوا آلوده است؟

 

معضل آلودگی هوا، مسببین متعددی دارد که منافع خود را در اولویت قرار داده و خود را مکلف به رعایت ملاحظات لازم به منظور جلوگیری از آلودگی هوا نمی‌دانند. به عنوان مثال طی سال گذشته، به منظور نجات شرکت های خوردرو سازی از ورشکستگی به یک باره بیش از یکصد هزار خوردرو پلاک شد که نیمی از این تعداد پلاک تهران بود و به طور جدی به آلودگی هوای تهران دامن زد و رکورد اثر گذاری را به 80درصد رساند.

 

سهم عمده ای از این 80درصد نبود بنزین استاندارد است. مجید مخدوم، عضو هیئت مدیره انجمن علمی ارزیابی محیط زیست ایران و عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه مهم‌ترین عامل آلودگی هوا، مشکل بنزین غیراستاندارد است، گفت: بنزین‌های وارداتی نه استاندارد است و نه یورو4.

 

ترافیک

 

وقتی هم کارد آلودگی به استخوان شهروندان رسید دوباره علاوه بر تهدید سلامتی آسایش مردم را سلب کرده و بار عدم تدبیر مسئولین بر دوش مردم می افتد.

 استاندار تهران با بیان اینکه برخورد بازدارنده و جریمه رانندگان متخلف که بدون مجوز وارد محدوده طرح می‌شوند باید انجام گیرد، گفت: برخورد قاطع از سوی پلیس به‌ویژه در روزهای آلودگی هوای استان تهران اهمیت دارد.

 

البته عوامل اقلیمی و میزان انتشار آلاینده‌ها نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند.  یکی از مشکلات کلان شهرهای ما عبور ابرها از آسمان این شهرها بدون حتی بارش یک قطره باران است.

لازم به ذکر است که توپوگرافی تهران کار مسئولین مربوطه را بسیار سخت می‌کند؛ در شمال و شرق تهران کوه است و باد از سمت غرب می‌وزد و آلودگی را در شهر پراکنده می‌کند؛ در یک فضای کوچک حداقل 10 میلیون نفر ساکن شده اند.

 

راه حل هایی برای کنترل آلودگی هوا که انگار دولت نمیداند

 

کنترل آلودگی هوا راه حل علمی دارد. رفع آلودگی هوا در کلان شهرها راه حل علمی و منطقی دارد، از روش‌های پیشگیری و کنترل ساخت و ساز و آلاینده‌ها و افزایش فضای سبز که بگذریم، یکی از این روش‌ها باران‌زا کردن ابرها یا در اصطلاح علمی بارور کردن آنهاست. راه حلی که در دنیا در حال انجام شدن است و نتایج بسیار خوبی از آن گرفته است.

کامل شدن سیستم حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا تأثیر دارد و با کمک دولت به حمل و نقل عمومی، می توان در کاهش آلودگی هوا تأثیر گذاشت.

به عنوان راه حل های موردی هم میشود به برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها اشاره کرد. نمایشگاه مطبوعات در مصلی تهران برگزار شد گرچه این نمایشگاه شلوغی خاصی نداشت و بیشتر از مردم، مسئولان در آن حضور یافتند ولی نمایشگاه شهر آفتاب وجود دارد تا در مصلی نمایشگاه نداشته باشیم.

 

***مسئولان محترم محیط زیست کشور، لطفا کمی و فقط کمی دست از سیاسی بازی بردارید و لحظاتی به سلامت این مردم بیاندیشید.

 

آلودگی هوا

 

مشکل محیط زیست موضوعی نیست که مثل برجام با مذاکره و سفر به این کشور و دست دادن با وزیر محیط زیست آن کشور حل شود، باید از متخصصان داخلی برای حل این مشکل کمک بگیرید، مطمئن باشید این معضل بسیار بزرگ حل شدنی است.

مردم تهران و دیگر شهرهای بسیار آلوده از دیدن زیباترین ماه آسمان ایران محروم شدند تنها برای بی تدبیری مسئولینی که میتوانند گره آلودگی را نه با دندان بلکه با دست باز کنند.

 

 

انتهای پیام
اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.