يكشنبه, 4 تير 1396 :: Sunday, 25 June 2017
کد خبر: 61919
گزارش اتاق خبر 24 از تواقفق  ایران با FATF/

چرا بانک مرکزی برخی نهادهای انقلاب را تحریم کرد!؟

چرا جمهوری اسلامی ایران باید نهادهای انقلاب مانند سپاه پاسداران، وزارت دفاع، قرارگاه خاتم الانبیا و ... را خود تحریم کند؟
چرا بانک مرکزی برخی نهادهای انقلاب را تحریم کرد!؟ به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

چندی پیش بود که رسانه ها خبر توافق بانک مرکزی ایران با گروه اقدام ویژه مالی و برخی تعهدات ایران در این زمینه را مخابره کردند، تعهداتی که با انتشار بیانیه این کارگروه یعنی FATF رسانه ای شد.

با گذشت زمان هر روز ابعاد تازه تری از چالش این توافق بر ملا می شود و اکنون در آخرین نمونه از آن کارشناسان اعتقاد دارند، توافق FATF که وزیر اقتصاد به نمایندگی ازدولت آن را امضا کرده زمینه تحریم خودمان به وسیله خودمان را فراهم می‌کند.

توضیحات مبهم عراقچی از خود تحریمی

اهمیت این مسئله تا حدی است که حتی توضیحات عباس عراقچی نیز نتوانست سرپوش بر آن بگذارد چنانچ  در برنامه گفتگوی ویژه خبری 21 تیرماه با بیان اینکه مذاکرات با FATF تا 18 ماه دیگر ادامه خواهد داشت که در زمینه گروه‌های تروریستی و مقابله با آنها به تفاهم برسیم، عنوان کرد:

"در قانونی که مجلس در خصوص مبارزه با منابع مالی تروریسم تصویب کرده، تبصره‌ای وجود دارد که ما برخی از گروه‌ها جزو گروه‌های تروریستی نمی‌دانیم و آنچه که وزیر اقتصاد FATF بیان کرده و نامه‌ای که به آنها داده، عنوان شده که همکاری با FATF طبق قانون اساسی کشور است.

امنیت و منافع ملی خود را قربانی هیچ چیزی نخواهیم کرد. اولویت‌ها و خط و قرمز‌های ما مشخص است و ما با کسی تعارف و شوخی نداریم، حزب‌الله را قربانی هیچ چیز نمی‌کنیم چه برسد به قوانین FATF که ارزشی در این زمینه ندارد.

البته فکر می‌کنیم می‌شود مدیریت کرد. خیلی از کشورهای دیگر هم سر تعریف تروریسم با FATF مشکل دارند و تنها ما نیستیم. این را مشکل حادی نمی‌بینیم، اگر مشکلی هم باشد اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمایت از محور مقاومت تغییرناپذیر است.

لزوما هر کاری از طریق سیستم بانکی صورت نمی‌گیرد و ما در سال‌های قبل مثلا اگر برای آقای ایکس پولی ارسال می‌کردیم فکر می‌کردید به صورت بانکی بوده است. برخی افراد در لیست تحریم شورای امنیت هستند و همه کشورها ملزم به رعایت هستند. ما هیچگاه به این لیست‌ها مقید نبودیم، ولی دلیلی نمی‌شود که بانک‌های خودمان را به دست خودمان گیر بیندازیم. وقتی راه‌های دیگری هم برای ارسال پول وجود دارد،‌دلیلی برای این کار وجود ندارد."

همکاری میان دولت ها یا کنترل و اشراف اطلاعاتی

این خود تحریمی در حالی است که  نقادان این توافق، محتوا و نتیجه FATF یا برنامه اقدام مشترک مالی را تنها بر پایه کنترل، نظارت و نهایتا به زانو در آوردن ایران در حوزه تبادلات مالی تلقی می کنند و بر خلاف ادعای این سازمان مبنی بر همکاری میان دولت‌ ها به منظور مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تروریسم، حقیقت ماجرا را اشراف اطلاعاتی بر منابع و سیستم‌های مالی کشورها و اعمال خواست های غربی در مورد کشورهایی می دانند که مورد تحریم قرار گرفته اند.

 اکنون نیز برخی  بانک‌های کشور در مسیر اجرای توافق با FATF خود تحریمی را آغاز کردند و در این مسیر تحریم افراد حقیقی یا حقوقی که ظالمانه مورد تحریم غرب قرار گرفته بودند در اقدامی عجیب و قابل تامل از جانب بانک‌های داخلی کلید خورد.

آغاز خود تحریمی از سوی دو بانک

تایید این مهم وقتی است که واحد مستقل ارزی خطاب به مدیریت شعبه  بانک سپه در نامه‌ای به تاریخ 10 مرداد 95  و در جواب درخواست یک شرکت برای ضمانت نامه‌های ارزی آورده است: «...در شرایط فعلی و با عنایت به مفاد نامه بازگشتی مبنی بر نامبرده شدن متقاضی ضمانت‌نامه‌ها در لیست اشخاص تحریمی، اجابت درخواست متقاضی امکان‌پذیر نیست.»

مشابه همین مورد در بانک ملت نیز اتفاق افتاده است و این نشان‌دهنده آن است که تمام بانک‌ها تحت اراده بانک مرکزی به این قافله پیوسته‌اند. در نامه بانک ملت که در پاسخ به درخواست قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) برای نقل و انتقالات ارزی؛ آمده است: «کارسازی کلیه خدمات ارزی (بین‌المللی) برای آن دسته از مشتریان که نامشان در لیست تحریم اتحادیه اروپا و یا لیست تحریم مشترک اتحادیه اروپا و سازمان ملل می‌باشد امکان‌پذیر نیست.»

 

بانک

 

کدام نهادها و افراد تحریم می شوند؟

این چنین است که بر اساس توافق با FATF جمعا 87 فرد و نهاد از جمله برخی ارکان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،‌ وزارت دفاع، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء‌ و مقاماتی چون سردار قاسم سلیمانی، سردار حجازی، سردار احمدیان، سردار وحید دستجردی، سردار نقدی و بسیاری دیگر از مقامات نظامی کشور، توسط دولت تدبیر و امید در داخل خاک ایران تحریم خواهند شد.

البته پیش از این نیز وزرا و مسؤولان دولتی در تشریح این توافق اعلام کرده بودند با این توافق هیچ نهادی تحریم نمی‌شود.

پاسخ نوبخت به خودتحریمی در مردادماه 95

به عنوان نمونه محمد باقر نوبخت در نشست خبری خود با خبرنگاران در 5 مردادماه 1395 در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی تحلیل‌گران گفته‌اند بر اساس توصیه شماره 7 کارگروه اقدام مالی، FATF، دولت یازدهم بنا دارد برخی نهادها و افرادی را که در قطعنامه 2231 شورای امنیت تحریم شده اند، را در داخل کشور نیز تحریم کند، آقای عراقچی نیز در صدا و سیما تایید کردند که در صورت توافق با FATF شخصیت ها و نهادهای داخلی تحت تحریم، در داخل کشور نیز دچار مشکل خواهند شد، گفت: امکان ندارد دولت یازدهم چنین کاری را انجام دهد و شخصیت های خود را تحریم کند.

هر چند که پیش تر از این نیز برخی کارشناسان از چگونگی مکانیسم نظارت و راستی‌آزمایی FATF در ایران انتقاد کرده و به بررسی این توافق پرداخته بودند.

مهدی محمدی با بررسی نفس این قرارداد نوشته بود:

در مقدمه دستورالعمل‌های چهل‌گانه FATF آمده است کشورها «باید» الزامات این کارگروه را اجرا کنند. وقتی از چنین الفاظ الزام‌آوری استفاده می‌شود قاعدتا پایبندی یا عدم پایبندی ایران یک عمل دلبخواهی یا مبتنی بر خوداظهاری نخواهد بود و این FATFاست که باید از طریق ابزارها و مکانیسم‌های خاصی پایبندی ایران به توصیه‌هایش را راستی‌آزمایی کند. مهم‌ترین ابهام در توافق ایران و کارگروه اقدام مالی همین است که ابزارهای نظارت، راستی‌آزمایی، شفافیت و گزارش‌گیری FATF از ایران و در ایران، دقیقا چه چیزهایی هستند و قرار است چگونه در محیط داخلی ایران تعبیه شوند؟ برخی نگرانی‌های اصلی امنیتی در اینجا شکل می‌گیرد. می‌دانیم که دولت آمریکا حذف واسطه‌های کلیدی ایران در منطقه را به عنوان گام نخست پروژه برجام 2 تعریف کرده است. در این صورت، سوال بسیار کلیدی این است که FATF چه اطلاعاتی را و چگونه از ایران جمع‌آوری خواهد کرد و چه تضمینی وجود دارد این اطلاعات در خدمت سرویس‌های غربی قرار نگیرد؟ به تعبیر فنی‌تر، یک مساله بسیار مهم و کاملا مبهم این است که مکانیسم جمع‌آوری اطلاعات FATF از ایران چیست و مصرف‌کننده نهایی این اطلاعات چه کسی است؟

غفلت تیم مذاکره کننده و خدعه آمریکایی ها

ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر افرادی است که به موضوع FATF و ماهیت آن پرداخته و قرار گرفتن تنها دو کشور ایران و کره شمالی در لیست سیاه FATF به‌بهانه خطر بالای پولشویی و تأمین مالی تروریسم، را بیانگر سیاسی بودن اقدامات این گروه در راستای سیاست‌های آمریکا تلقی می کند.

کارخانه ای غفلت تیم مذاکره کننده از حل معضل( FATF حتی به‌روی کاغذ) را اشتباهی بزرگ و استراتژیک می داند که در پس‌پرده خدعه‌ها و اقدامات فریبکارانه آمریکایی‌ها مخفی مانده و اینک بعد از انجام کامل و یکجای تعهدات جمهوری اسلامی ایران نقاب از چهره نیرنگ آن برداشته شده است.

وی همچنین در باره خود تحریمی نوشته است:

"تسرّی تحریم نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی مندرج در لیست SDN برجام به مبادلات بانکی داخل کشور که نهادهای مهمی چون وزارت دفاع، سپاه پاسداران، قرارگاه خاتم الانبیا(ص)، بانک انصار، بانک صادرات و بیش از 170 مورد دیگر را در برمی‌گیرد، اقدامی برنامه‌ریزی شده در جهت تحریم انقلاب از درون و بازی در زمین توطئه دشمن و ضربه از داخل بر پیکر نظام اسلامی است."

در نهایت نیز هماهنگی هدفمند FATF با لیست سیاه SDN آمریکا در اعمال تحریم‌های خارجی و خودتحریمی علیه نهادهای انقلاب را به‌مثابه دو لبه یک قیچی توصیف می کند که موجودیت نظام اسلامی را نشانه گرفته است و مسئولین نظام را متوجه این امر ساخته که با تمام قدرت در برابر این توطئه خطرناک دشمن که با راهبرد فشاد از بیرون و استحاله قدرت از درون برنامه‌ریزی گردیده، اقدام قاطعانه به عمل آورند.

اکنون نیز جای این سوال وجود دارد چرا جمهوری اسلامی ایران باید نهادهای انقلاب مانند سپاه پاسداران، وزارت دفاع، قرارگاه خاتم الانبیا و ... را خود تحریم کند و همچنین رفع تحریم‌ها موکول به شرایط خطرناک FATF  شود؟

انتهای پیام
اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.