سه شنبه, 2 آبان 1396 :: Tuesday, 24 October 2017
کد خبر: 49027
به بهانه برداشت های ناصواب از ارزيابی واژه نفوذ در کلام فقيه فرزانه/

مواضع آيت‌الله جوادی آملی در بزنگاه های حساس و انقلابی

آيت الله جواد آملي فقيهي فرزانه است که همواره در امور سياسي و در زمان خود بهترين موضع گيري ها را اتخاذ مي کند.
مواضع آيت‌الله جوادی آملی در بزنگاه های حساس و انقلابی به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

سخنان آيت الله جوادي آملي در ارزيابي واژه نفوذ بحثي بود که برداشت ناصوابی را در عرصه رسانه اي و کشور به دنبال داشت.

در دیدار روز یکشنبه  ۱۹ اردیبهشت، محمدرضا عارف، نماینده منتخب مردم تهران و جمع دیگری از نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی با آیت‌الله جوادی آملی، از مراجع تقلید، مطالب ارزشمندی در سه محور کلی نقش مردم در جامعه، وظایف مسئولان و جایگاه رهبری مطرح شد.

آیت الله جوادی آملی در بخشي از اظهارات خود در اين ديدار با بیان اینکه واژه ای به شکوه و عظمت «غیرت» کم دیده ام، بیان داشت: در غیرت باید سه عنصر جمع شود تا آن را بسازند؛ عنصر اول غیرزدایی است به این معنا که اجازه ندهیم بیگانه نفوذ کند و خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم.

وي با بیان اینکه دیاثت یا اخلاقی است و یا سیاسی عنوان کرد: کسی که بیگانه را راه می دهد دیوث سیاسی است بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست.

به دنبال بيان اين سخنان بود که برخي برداشت هاي ناصواب خود را منتشر کرده و در کسوت تحليل گر و تعبير گر معاني فقهي برخاستند.

اين در حالي است حضرت آيت الله جوادي آملي، در چنین فضایی بحث غیرت دینی را مطرح نموده و با توسعه مفهومی نسبت به کلمه دیاثت و دیوث فرمودند کسانی که راه نفوذ بیگانگان را درفضای اقتصادی و یا سیاسی به روی کشور می گشایند از غیرت اقتصادی و یا سیاسی برخوردار نبوده و دیوث هستند.

پیرو حواشی پیش آمده پس از دیدار آیت الله جوادی آملی و محمدرضا عارف، نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود که پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید اطلاعیه ای منتشر کرد که در آن شرح کامل فقهي واژه بيان و مطرح شده بود که:

توضیح اینکه فقیهان شیعه، در ابواب قضاء، حدود و شهادات، بر اساس روایات معتبر امامان معصوم (علیهم السلام) احکام متعددی برای «دیوث» و «دیاثت» مطرح کرده اند. همانطور که در کتاب شریف مجمع البحرین آمده در اصطلاح ایشان، «دیوث» به مرد بى غيرتی گفته می شود كه مردان بیگانه را بر همسرش وارد مى‌كند. دياثت از گناهان كبيره است به گونه ای که در روايتی از وجود مقدس رسول اکرم (ص) آمده است که ديوث بوى بهشت را استشمام نمى‌كند. امام صادق (ع) نیز مى‌فرماید: «بهشت بر دیوث حرام است». از این روشهادت ديوث نیز در محاکم شرعی پذيرفته نيست.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار با تبیین معنای غیرت در فرهنگ اسلامی اذعان داشتند: در فرهنگ قرآنی غیرت را  معرفت هویت و غیر زدایی  تشکیل می دهد و غیرزدایی هم به این معنا است که اولا اجازه ندهیم بیگانه به حریم ما نفوذ کند و ثانیا خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم. بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست.  بر اساس چنین معنای فقهی و اخلاقی معظم له با بیان اینکه کشور ما، کشوری غنی و برخوردار از نعمات و مواهب الهی است، اظهار داشتند: با وجود این همه منابع غنی در داخل کشور، واردات برخی کالاها که در کشور امکان تولید آن وجود دارد، دلیلی جزء سوء مدیریت و در برخی موارد بی غیرتی ندارد.

برداشت هاي ناصواب و تحليل و نقد هاي موجود در اين زمينه در حالي است که آيت الله جواد آملي فقيهي فرزانه است که  همواره در امور سياسي حکيمانه ترين، منصفانه ترين و البته در زمان خود بهترين موضع گيري ها اتخاذ مي کند.

كساني كه اميد به سقوط نظام و گرايش به بيگانه دارند، بايد محاكمه شوند

چنانچه در جريان فتنه 88 ايشان مواضع انقلابي و سخنان حکيمانه اي را به فواصل زماني بيان داشتند.

به طور مثال  آيت‌الله عبدالله جوادي آملي در ديدار جمعي از دانشجويان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور به مرض سياسي ميان افراد اشاره کرده و  اظهار داشت: اگر كسي از نظر سياسي گرايش به بيراهه و بيگانه داشته باشد از نظر فقهي مرتكب حرام شده و از نظر حقوقي بايد محاكمه شود و از ديدگاه اخلاقي اين گونه افراد دچار مرض سياسي و اخلاقي هستند.

وي گفت: كساني كه دچار امراض بد اخلاقي در زمينه سياست هستند، گرايش به بيگانگان دارند و با اميد به سقوط نظام و بازگشت طاغوت، با رسانه‌هاي ضد انقلاب، آمريكايي و اسرائيلي تعامل برقرار مي‌كنند.

شورش، اغتشاش و زدن چهار تا سنگ بي عقلي است

امام جمعه قم همچنين در جايي ديگر گفته اند: ملت ايران با جنگ داخلي، شورش، اغتشاش و زدن چهار تا سنگ كه بي عقلي است، از پا درنخواهد آمد. كساني كه مرض قلب سياسي دارند، گوش به بي‌بي‌سي داشته و مرتب با بيگانگان ارتباط برقرار مي‌كنند.

دست دادن نشانه ادب است اما پس از دست دادن انگشتان خود را می‌شماریم

همچنین در جریان دیدار ظریف وزیر خارجه کشورمان با آیت الله جوادی آملی ایشان اینگونه اظهار داشت که:

 «باید همواره با رعایت و حفظ ادب مسائل کشور را حل و فصل کنیم و در برخورد با دیگر کشور‌ها هم همین گونه رفتار کنیم؛ دست دادن نشانه ادب است اما پس از دست دادن انگشتان خود را می‌شماریم، این نیز نشانه هوشیاری ماست.»

اگر كسي مي‌گويد به ما ظلم شده است بايد آن ظلم را بگويد كه در كجا بوده

آيت‌الله جوادي‌آملي در جايي ديگر به صراحت در زمينه مباحث قانوني سخن گفته و اظهار داشت: اين حرفا كه يكي بگويد به من ظلم شده و من مظلوم واقع شده‌ام هست، اما اين راه حل نيست و نبايد به جان هم بيفتيم.

امام جمعه قم افزود: اگر كسي مي‌گويد به ما ظلم شده است بايد آن ظلم را بگويد كه در كجا بوده و طبق قانون آن را پي‌گرفته و در چارچوب قانون به آن رسيدگي كند.

حقوقی که آن کارمند از آن بانک می گیرد حلال نیست

این مرجع تقلید همچنين در زمينه حرام بود دستمزد کارمند بانک ربوی سخناني حکيمانه بيان داشتند که مي توان آن را هشداري به نظام بانکی توصيف کرد.

ايشان در اين زمينه بيان کرد:

"شخصی که یک کارمند بیچاره ای است و در بانکی که ربویی است کار می کند و از طریق گرفتن سود درآمد کسب می کند حقوقی که آن کارمند از آن بانک می گیرد حلال نیست، چرا که حقوق حلال در برابر کار حلال است."

بانکها پول حرام ربا به کارمندان خود می‌دهند

آیت الله جوادی آملی در جايي ديگر در در دیدار سیف رئیس بانک مرکزی پيرامون اخذ دیر کرد توسط بانک‌ها ابراز داشت: گرفتن ربا و جریمه دیر کرد در دین اسلام حرام است اما می‌بینیم که متأسفانه بانک‌ها همین پول‌ها را از مردم می‌گیرند و بعد به عنوان حقوق به کارکنان خود می‌دهند و آنان هم آن را به خانه می‌برند در حالی که باید بدانیم اگر کاری حلال نباشد حرام است و سرنوشت آن رفتن به جهنم خواهد بود.

 

انتهای پیام
اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.